برازندگی مدل معادلات ساختاری خودناتوان سازی بر اساس رفتار کمک طلبی با میانجیگری تنظیم شناختی هیجانی در دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهرستان خدابنده
(ندگان)پدیدآور
بیگدلو, طاهرموید فر, همامنظری, فاطمهنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: این پژوهش با هدف، برازندگی مدل معادلات ساختاری خودناتوانسازی بر اساس رفتار کمک طلبی با میانجیگری تنظیم شناختی هیجانی در دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهرستان خدابنده انجام شد.
روش کار: روش پژوهش مقطعی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان مقطع دوم متوسطه شهرستان خدابنده در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل دادند، تعداد 420 نفر را روش نمونه گیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. در این پژوهش از ابزارهای خودناتوان سازی (جونز و رودوالت، 1982)، رفتار کمک طلبی (ریان و پینتریج، 1997) و تنظیم هیجان (گارنفسکی و کرایج، 2006) استفاده شد. به منظور تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS-V23 و Lisrel-V8.8 استفاده گردید. همچنین بهمنظور پاسخگویی به فرضیههای پژوهش از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که مدل از برازش مناسبی برخوردار است. نتایج نشان داد خودناتوان سازی بر اساس رفتار کمک طلبی با میانجیگری تنظیم شناختی هیجان در دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهرستان خدابنده از برازش مطلوبی برخوردار است.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که هماهنگی لازم بین مراکز مشاوره و مشاورین مدارس مورد تاکید بیشتری قرار گیرد تا ضمن بهبود تنظیم هیجان و رفتار کمک طلبی، زمنیه کاهش خودناتوان سازی در دانشآموزان فراهم گردد.
کلید واژگان
خودناتوان سازیرفتار کمک طلبی
تنظیم شناختی هیجان
روانشناسی بالینی
شماره نشریه
7تاریخ نشر
2022-10-011401-07-09
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، واحد زنجان، دانشگاه آزاداسلامی، زنجان، ایراناستادیار ،گروه روانشناسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
استادیار، گروه روانشناسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
شاپا
2228-70432228-7051




