نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorزرشکی, اردشیرfa_IR
dc.contributor.authorشایگان منش, زهراfa_IR
dc.date.accessioned1403-04-19T22:43:25Zfa_IR
dc.date.accessioned2024-07-09T22:44:00Z
dc.date.available1403-04-19T22:43:25Zfa_IR
dc.date.available2024-07-09T22:44:00Z
dc.date.issued2022-05-01en_US
dc.date.issued1401-02-11fa_IR
dc.identifier.citationزرشکی, اردشیر, شایگان منش, زهرا. (1401). اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی بر عواطف مثبت و منفی، بهزیستی روانشناختی و تنظیم شناختی هیجان در سالمندان. مجله علوم پزشکی رازی, 29(3), 173-183.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-8726-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1094886
dc.description.abstractزمینه و هدف: سالمندان از حساسترین گروه­های سنی جامعه محسوب می­شوند و بررسی سلامت شناختی و هیجانی آنها سزاوار توجه می­باشد. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش ذهن­آگاهی بر عواطف مثبت و منفی، بهزیستی روانشناختی و تنظیم شناختی هیجان در سالمندان بود. روش کار: طرح مطالعه حاضر آزمایشی، از نوع پیش­آزمون- پس­آزمون همراه با گروه گواه بود. جامعه­ی آماری شامل کلیه­ی سالمندان مقیم مراکز شبانه روزی آسایشگاه خیریه کهریزک استان البرز در سال 1400 بود. تعداد 30 سالمند به روش نمونه­گیری در دسترس از جامعه مذکور انتخاب و به صورت کاملا تصادفی به دو گروه آزمایش(15 نفر) و گواه(15نفر) تقسیم شد. ابزار پژوهش شامل پروتکل شناخت درمانی مبتنی ذهن­آگاهی، پرسشنامه تنظیم­شناختی هیجان، مقیاس عاطفه مثبت و منفی (واتسون و همکاران، 1998)، پرسشنامه بهزیستی روانشناختی طبسی (1383) بود. یافته‌ها: آموزش ذهن­آگاهی بر روی عواطف مثبت و منفی در گروه آزمایش و در مرحله پس آزمون اثرگذار بوده است (اندازه اثر  65/0 و 59/0). همچنین تفاوت معناداری در متغیرهای بهزیستی روانشناختی و تنظیم شناختی هیجان دو گروه آزمایش و کنترل به دست آمد. در متغیر بهزیستی روانشناختی  اندازه اثر 41/0 و تنظیم شناختی اندازه اثر برابر با 39/0 بود. نتیجه‌گیری: به طور کلی نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که روش آموزش ذهن­آگاهی بر عواطف مثبت و منفی، بهزیستی روانشناختی و تنظیم شناختی هیجان در سالمندان تاثیر مثبت و معناداری را دارد.fa_IR
dc.format.extent636
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectذهن‌آگاهیfa_IR
dc.subjectعواطف مثبت و منفیfa_IR
dc.subjectبهزیستی روانشناختیfa_IR
dc.subjectتنظیم شناختی هیجانfa_IR
dc.subjectسالمندانfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleاثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی بر عواطف مثبت و منفی، بهزیستی روانشناختی و تنظیم شناختی هیجان در سالمندانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، واحد ملارد، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران،fa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روانشناسی، واحد بیله سوار، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایرانfa_IR
dc.citation.volume29
dc.citation.issue3
dc.citation.spage173
dc.citation.epage183
nlai.contributor.orcid0009-0006-8985-6105


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد