• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 29, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 29, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی بر عواطف مثبت و منفی، بهزیستی روانشناختی و تنظیم شناختی هیجان در سالمندان

    (ندگان)پدیدآور
    زرشکی, اردشیرشایگان منش, زهرا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    636.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: سالمندان از حساسترین گروه­های سنی جامعه محسوب می­شوند و بررسی سلامت شناختی و هیجانی آنها سزاوار توجه می­باشد. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش ذهن­آگاهی بر عواطف مثبت و منفی، بهزیستی روانشناختی و تنظیم شناختی هیجان در سالمندان بود. روش کار: طرح مطالعه حاضر آزمایشی، از نوع پیش­آزمون- پس­آزمون همراه با گروه گواه بود. جامعه­ی آماری شامل کلیه­ی سالمندان مقیم مراکز شبانه روزی آسایشگاه خیریه کهریزک استان البرز در سال 1400 بود. تعداد 30 سالمند به روش نمونه­گیری در دسترس از جامعه مذکور انتخاب و به صورت کاملا تصادفی به دو گروه آزمایش(15 نفر) و گواه(15نفر) تقسیم شد. ابزار پژوهش شامل پروتکل شناخت درمانی مبتنی ذهن­آگاهی، پرسشنامه تنظیم­شناختی هیجان، مقیاس عاطفه مثبت و منفی (واتسون و همکاران، 1998)، پرسشنامه بهزیستی روانشناختی طبسی (1383) بود. یافته‌ها: آموزش ذهن­آگاهی بر روی عواطف مثبت و منفی در گروه آزمایش و در مرحله پس آزمون اثرگذار بوده است (اندازه اثر  65/0 و 59/0). همچنین تفاوت معناداری در متغیرهای بهزیستی روانشناختی و تنظیم شناختی هیجان دو گروه آزمایش و کنترل به دست آمد. در متغیر بهزیستی روانشناختی  اندازه اثر 41/0 و تنظیم شناختی اندازه اثر برابر با 39/0 بود. نتیجه‌گیری: به طور کلی نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که روش آموزش ذهن­آگاهی بر عواطف مثبت و منفی، بهزیستی روانشناختی و تنظیم شناختی هیجان در سالمندان تاثیر مثبت و معناداری را دارد.
    کلید واژگان
    ذهن‌آگاهی
    عواطف مثبت و منفی
    بهزیستی روانشناختی
    تنظیم شناختی هیجان
    سالمندان
    روانشناسی بالینی

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2022-05-01
    1401-02-11
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، واحد ملارد، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران،
    استادیار، گروه روانشناسی، واحد بیله سوار، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8726-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1094886

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب