اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر عواطف مثبت و منفی، بهزیستی روانشناختی و تنظیم شناختی هیجان در سالمندان
(ندگان)پدیدآور
زرشکی, اردشیرشایگان منش, زهرانوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: سالمندان از حساسترین گروههای سنی جامعه محسوب میشوند و بررسی سلامت شناختی و هیجانی آنها سزاوار توجه میباشد. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر عواطف مثبت و منفی، بهزیستی روانشناختی و تنظیم شناختی هیجان در سالمندان بود.
روش کار: طرح مطالعه حاضر آزمایشی، از نوع پیشآزمون- پسآزمون همراه با گروه گواه بود. جامعهی آماری شامل کلیهی سالمندان مقیم مراکز شبانه روزی آسایشگاه خیریه کهریزک استان البرز در سال 1400 بود. تعداد 30 سالمند به روش نمونهگیری در دسترس از جامعه مذکور انتخاب و به صورت کاملا تصادفی به دو گروه آزمایش(15 نفر) و گواه(15نفر) تقسیم شد. ابزار پژوهش شامل پروتکل شناخت درمانی مبتنی ذهنآگاهی، پرسشنامه تنظیمشناختی هیجان، مقیاس عاطفه مثبت و منفی (واتسون و همکاران، 1998)، پرسشنامه بهزیستی روانشناختی طبسی (1383) بود.
یافتهها: آموزش ذهنآگاهی بر روی عواطف مثبت و منفی در گروه آزمایش و در مرحله پس آزمون اثرگذار بوده است (اندازه اثر 65/0 و 59/0). همچنین تفاوت معناداری در متغیرهای بهزیستی روانشناختی و تنظیم شناختی هیجان دو گروه آزمایش و کنترل به دست آمد. در متغیر بهزیستی روانشناختی اندازه اثر 41/0 و تنظیم شناختی اندازه اثر برابر با 39/0 بود.
نتیجهگیری: به طور کلی نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که روش آموزش ذهنآگاهی بر عواطف مثبت و منفی، بهزیستی روانشناختی و تنظیم شناختی هیجان در سالمندان تاثیر مثبت و معناداری را دارد.
کلید واژگان
ذهنآگاهیعواطف مثبت و منفی
بهزیستی روانشناختی
تنظیم شناختی هیجان
سالمندان
روانشناسی بالینی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2022-05-011401-02-11
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، واحد ملارد، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران،استادیار، گروه روانشناسی، واحد بیله سوار، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
شاپا
2228-70432228-7051




