• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 26, شماره 7
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 26, شماره 7
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارائه الگوی تاثیر لذت، خوشحالی و نیازهای اجتماعی بر سلامت ذهنی: نقش تعدیل گر هواداری ورزشی و نوع مصرف رسانه

    (ندگان)پدیدآور
    خلیل پور, اعظمزارعی, علینیک آیین, زینتسجادی هزاوه, سید حمید
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: ورزش و فعالیت بدنی به مثابه بخش مهمی از سبک زندگی افراد در عصرحاضر می‌تواند سلامت جسمی و روانی افراد را تضمین کند. هدف از تحقیق حاضر ارائه الگوی تاثیر لذت، خوشحالی و نیازهای اجتماعی بر سلامت ذهنی: نقش تعدیل¬گر هواداری ورزشی و نوع مصرف رسانه است. روش کار: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و به لحاظ راهبردی کمی و به حیث مسیر اجرا همبستگی می­باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر تماشاگران رویدادهای ورزشی هستند، که رویدادها را از طریق رسانه  پیگیری می­کنند. در این پژوهش افرادی که مسابقات جام ملت­های آسیا (2019) در کشور امارات، را تماشا کردنند بعنوان جامعه آماری پژوهش حاضر انتخاب شدند، که به روش نمونه­گیری دردسترس انتخاب شدند. به منظور برآورد حجم نمونه از نرم­افزار SPSS Sample Power  استفاده گردید، که حجم نمونه 370 نفر برآورد گردید. به منظور جمع‌آوری داده­ها از پرسشنامه کیم و همکاران (2018)، استفاده شد. این پرسشنامه 26 سوالی شامل لذت ناشی از تماشای مسابقات (6 سوال)، خوشحالی ناشی از تماشای مسابقات (5 سوال)، تحقق نیازهای اجتماعی ناشی از پخش مسابقات ورزشی (3 سوال)، سلامت ذهنی (4 سوال)، هوادار ورزشی (3 سوال) و نوع مصرف رسانه (5 سوال) را مورد سنجش و ارزیابی قرار می­دهد. تحلیل عاملی تاییدی و بررسی اثرات و نقش تعدیلگر تحقیق در سطح خطاء 5% و با استفاده از نرم افزار Smart PLS نسخه 2.3.6 تجزیه و تحلیل گردید. یافته‌ها: نتایج نشان داد متغیرهای لذت، خوشحالی و نیازهای اجتماعی بر سلامت ذهنی اثرگذار است. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که هواداری ورزشی نقش تعدیلگری بین خوشحالی از دیدن مسابقات ورزشی و سلامت ذهنی ایفا می کند، ولی نوع مصرف رسانه نقش تعدیلگری بین لذت از دیدن مسابقات ورزشی و سلامت ذهنی ایفا نمی کند.
    کلید واژگان
    تاثیر لذت
    خوشحالی و نیازهای اجتماعی
    سلامت ذهنی
    هواداری ورزشی
    نوع مصرف رسانه
    روانشناسی بالینی

    شماره نشریه
    7
    تاریخ نشر
    2019-10-01
    1398-07-09
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکترای گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
    دانشیار گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
    استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
    استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8717-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1094876

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب