• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی عمران مدرس
    • دوره 24, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی عمران مدرس
    • دوره 24, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی آزمایشگاهی تاثیر جت مستغرق در بستر موج‌دار با مقطع واگرای تدریجی بر خصوصیات پرش هیدرولیکی نامتقارن

    (ندگان)پدیدآور
    احدیان, جوادحکمی, مسعودشفاعی بجستان, محمودسجادی, سید محسن
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    970.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشی اصیل (کامل)
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    span style=font-size:11ptspan style=line-height:normalspan style=direction:rtlspan style=unicode-bidi:embedspan style=font-family:Calibri,sans-serifspan lang=FA style=font-size:12.0ptspan style=background:whitespan b= lotus= style=font-family:span style=color:blackیکی از معروف‌ترین پدیده‌های‌هیدرولیکی برای کاهش انرژی جریان، پرش‌ هیدرولیکی می‌باشد که در پایین‌دست سرریز سدها در مقاطع رودخانه‌ها و سازه‌های تاسیس‌شده در کانال‌های آبیاری و‌ زهکشی به‌کار می‌رود. کنترل و کاهش انرژی جنبشی حاصل از این پدیده در فواصل کمتر از محل تشکیل اهمیت فراوانی دارد. از نمونه سازه‌های استهلاک می‌توان به زبری بستر و احداث حوضچه‌های آرامش و ایجاد واگرایی اشاره کرد اما باید گفت که موجب نوسان فشار شده و سبب آسیب رسیدن به بستر کانال و رودخانه می‌شود. وجود جت مقابل بصورت مستغرق می‌تواند این نوسان فشار را کاهش دهد و جریان را در پایین‌دست به زیربحرانی تغییر دهد. هدف از انجام این تحقیق، بررسی وجود سیستم جت مستغرق بر ویژگی پرش هیدرولیکی نامتقارن در بستر موج‌دار بوده‌است تا بتوان این پدیده را کنترل کرد و از ایمنی سازه‌ها و بستر در پایین‌دست اطمینان حاصل نمود. بدین جهت آزمایش‌ها در یک فلوم با سرریز اوجی ثابت با محدوده دبی اصلی 26 الی 67 لیتربرثانیه و 3 دبی جت مستغرق متقابل انجام گرفت. نتایج حاصل از این بررسی نشان داد که بستر موج‌دار در محدوده مقطع واگرای تدریجی، طول پرش را نسبت به عدم وجود آن کاهش داده و تغییرات عمق جریان نیز کمتر شده‌است. همچنین، تاثیر جت مقابل به شکل مستغرق، این روند را بهبود بخشید؛ بطوریکه استهلاک انرژی بطور میانگین 25 الی 30 درصد و طول پرش، تا 50 درصد کاهش یافت. لذا نقش موثر این ترکیب سیستم جت و بستر موج‌دار پیوسته نشان داده‌شد./span/span/span/spanspan dir=LTR style=font-size:12.0ptspan style=background:whitespan style=font-family:Times New Roman,serif/span/span/span/span/span/span/span/spanbr nbsp;
    کلید واژگان
    پرش هیدرولیکی
    حوضچه آرامش
    افت انرژی
    مقطع واگرایی و جت مستغرق

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2024-04-01
    1403-01-13
    ناشر
    دانشگاه تربیت مدرس
    سازمان پدید آورنده
    دانشکده مهندسی آب و محیط زیست دانشگاه شهید چمران اهواز
    دانشجوی دکتری سازه های آبی دانشگاه شهید چمران اهواز
    استاد گروه سازه های آبی دانشگاه شهید چمران اهواز
    استادیار دانشکده مهندسی آب و محیط زیست دانشگاه شهید چمران اهواز

    شاپا
    2476-6763
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/24.1.151
    http://mcej.modares.ac.ir/article-16-70953-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1088161

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب