نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorکاووسی, امیرfa_IR
dc.contributor.authorجعفری, سعیدfa_IR
dc.contributor.authorعزیزی, حمیدfa_IR
dc.date.accessioned1403-04-19T07:24:57Zfa_IR
dc.date.accessioned2024-07-09T07:24:58Z
dc.date.available1403-04-19T07:24:57Zfa_IR
dc.date.available2024-07-09T07:24:58Z
dc.date.issued2024-04-01en_US
dc.date.issued1403-01-13fa_IR
dc.identifier.citationکاووسی, امیر, جعفری, سعید, عزیزی, حمید. (1403). ارزیابی تأثیرات پودرلاستیک فرآوری‌شده در خصوصیات تغییرشکل پذیری مخلوط‌های آسفالتی. مهندسی عمران مدرس, 24(1), 25-37. doi: 10.22034/24.1.25fa_IR
dc.identifier.issn2476-6763
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22034/24.1.25
dc.identifier.urihttp://mcej.modares.ac.ir/article-16-65586-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1088152
dc.description.abstractپودرلاستیک در دهه­های اخیر در مخلوط­های آسفالتی به‌عنوان یک افزودنی اصلاح‌کننده مورداستفاده قرارگرفته است. استفاده از پودرلاستیک در مخلوط­های آسفالتی باعث کاهش مشکلات زیست­محیطی ناشی از دفع لاستیک­های فرسوده و بهبود عملکرد مخلوط­های آسفالتی شده و منجر به افزایش عمر مفید آن­ها می­شود. افزایش مقاومت در برابر ترک‌خوردگی و همچنین کاهش پتانسیل شیارشدگی روسازی­های آسفالت لاستیکی نسبت به مخلوط­های آسفالتی مرسوم از نتایج این امر است. باوجود مزایای متعدد قیر لاستیکی در بهبود عملکرد مخلوط­های آسفالتی، همچنان توسعه قابل‌توجهی در کاربرد آن حاصل نشده است که برخی از علل آن مربوط به مشکلاتی همچون دماهای اختلاط و تراکم بالا، نیاز به تجهیزات اضافی در کارخانه­های آسفالت، هزینه اولیه زیاد و پتانسیل دوفازی و دلمه شدن قیر لاستیکی است. یکی از روش­های نوین در جهت رفع مشکلات استفاده از قیرهای لاستیکی، استفاده از پودر لاستیک فرآوری­شده بجای روش­های متداول نظیر روش­های تر و خشک است. این نوع پودرلاستیک ترکیبی از پودرلاستیک ریز، قیر نرم، مواد معدنی و آهک هیدراته است که طی یک فرآیند حرارتی کوتاه‌مدت تهیه می­شود. پودرلاستیک فرآوری­شده به‌راحتی می­تواند به روش خشک به مخلوط­های آسفالتی اضافه و باعث بهبود عملکرد آن­ها شود. با توجه به این­که رویکرد فرآوری پودرلاستیک نسبتاً جدید می­باشد، نیاز است تا پژوهش­های جامع آزمایشگاهی در راستای ارزیابی مشخصات قیر و عملکرد مخلوط آسفالتی اصلاح‌شده با آن صورت گیرد. بدین منظور، در این پژوهش با به­کارگیری پودر لاستیک فرآوری­شده ضمن اصلاح طرح اختلاط مخلوط آسفالتی به روش خشک، مقاومت در برابر شیارشدگی مخلوط­های آسفالتی با دانه­بندی پیوسته و منقطع درشت­دانه با انجام آزمایش­های چرخ بارگذاری در شرایط خشک و اشباع و بارگذاری محوری تکراری تحت تنش­های 150 و 300 کیلو پاسکال مورد ارزیابی قرارگرفته و با نمونه­های حاوی قیر خالص و قیر لاستیکی به روش تر متداول مقایسه شدند. نتایج نشان می­دهند که استفاده از هر دو افزودنی پودرلاستیک تهیه‌شده به روش­های تر متداول و خشک متشکل از پودرلاستیک فرآوری­شده، مقاومت نمونه­ها را در برابر شیارشدگی افزایش می­دهند. در این راستا استفاده از 25 درصد پودرلاستیک فرآوری­شده بیشترین مقاومت در برابر شیارشدگی را نتیجه داد. همچنین مخلوط­های با دانه­بندی منقطع درشت­دانه (آسفالت با استخوان­بندی سنگدانه­ای) به دلیل اتصال سنگدانه­ها به یکدیگر و داشتن درصد قیر بیشتر عملکرد بهتری در برابر تغییرشکل­های دائمی از خود نشان دادند.  fa_IR
dc.format.extent793
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی عمران مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofModares Civil Engineering journalen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22034/24.1.25
dc.subjectمقاومت در برابر شیارشدگیfa_IR
dc.subjectپودر لاستیک فرآوری‌شدهfa_IR
dc.subjectقیر لاستیکی تهیه‌شده به روش ترfa_IR
dc.titleارزیابی تأثیرات پودرلاستیک فرآوری‌شده در خصوصیات تغییرشکل پذیری مخلوط‌های آسفالتیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشی اصیل (کامل)fa_IR
dc.contributor.departmentاستاد ، دانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.citation.volume24
dc.citation.issue1
dc.citation.spage25
dc.citation.epage37
nlai.contributor.orcid0000-0002-3195-7329


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد