• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی عمران مدرس
    • دوره 24, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی عمران مدرس
    • دوره 24, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارزیابی تأثیرات پودرلاستیک فرآوری‌شده در خصوصیات تغییرشکل پذیری مخلوط‌های آسفالتی

    (ندگان)پدیدآور
    کاووسی, امیرجعفری, سعیدعزیزی, حمید
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    793.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشی اصیل (کامل)
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پودرلاستیک در دهه­های اخیر در مخلوط­های آسفالتی به‌عنوان یک افزودنی اصلاح‌کننده مورداستفاده قرارگرفته است. استفاده از پودرلاستیک در مخلوط­های آسفالتی باعث کاهش مشکلات زیست­محیطی ناشی از دفع لاستیک­های فرسوده و بهبود عملکرد مخلوط­های آسفالتی شده و منجر به افزایش عمر مفید آن­ها می­شود. افزایش مقاومت در برابر ترک‌خوردگی و همچنین کاهش پتانسیل شیارشدگی روسازی­های آسفالت لاستیکی نسبت به مخلوط­های آسفالتی مرسوم از نتایج این امر است. باوجود مزایای متعدد قیر لاستیکی در بهبود عملکرد مخلوط­های آسفالتی، همچنان توسعه قابل‌توجهی در کاربرد آن حاصل نشده است که برخی از علل آن مربوط به مشکلاتی همچون دماهای اختلاط و تراکم بالا، نیاز به تجهیزات اضافی در کارخانه­های آسفالت، هزینه اولیه زیاد و پتانسیل دوفازی و دلمه شدن قیر لاستیکی است. یکی از روش­های نوین در جهت رفع مشکلات استفاده از قیرهای لاستیکی، استفاده از پودر لاستیک فرآوری­شده بجای روش­های متداول نظیر روش­های تر و خشک است. این نوع پودرلاستیک ترکیبی از پودرلاستیک ریز، قیر نرم، مواد معدنی و آهک هیدراته است که طی یک فرآیند حرارتی کوتاه‌مدت تهیه می­شود. پودرلاستیک فرآوری­شده به‌راحتی می­تواند به روش خشک به مخلوط­های آسفالتی اضافه و باعث بهبود عملکرد آن­ها شود. با توجه به این­که رویکرد فرآوری پودرلاستیک نسبتاً جدید می­باشد، نیاز است تا پژوهش­های جامع آزمایشگاهی در راستای ارزیابی مشخصات قیر و عملکرد مخلوط آسفالتی اصلاح‌شده با آن صورت گیرد. بدین منظور، در این پژوهش با به­کارگیری پودر لاستیک فرآوری­شده ضمن اصلاح طرح اختلاط مخلوط آسفالتی به روش خشک، مقاومت در برابر شیارشدگی مخلوط­های آسفالتی با دانه­بندی پیوسته و منقطع درشت­دانه با انجام آزمایش­های چرخ بارگذاری در شرایط خشک و اشباع و بارگذاری محوری تکراری تحت تنش­های 150 و 300 کیلو پاسکال مورد ارزیابی قرارگرفته و با نمونه­های حاوی قیر خالص و قیر لاستیکی به روش تر متداول مقایسه شدند. نتایج نشان می­دهند که استفاده از هر دو افزودنی پودرلاستیک تهیه‌شده به روش­های تر متداول و خشک متشکل از پودرلاستیک فرآوری­شده، مقاومت نمونه­ها را در برابر شیارشدگی افزایش می­دهند. در این راستا استفاده از 25 درصد پودرلاستیک فرآوری­شده بیشترین مقاومت در برابر شیارشدگی را نتیجه داد. همچنین مخلوط­های با دانه­بندی منقطع درشت­دانه (آسفالت با استخوان­بندی سنگدانه­ای) به دلیل اتصال سنگدانه­ها به یکدیگر و داشتن درصد قیر بیشتر عملکرد بهتری در برابر تغییرشکل­های دائمی از خود نشان دادند.  
    کلید واژگان
    مقاومت در برابر شیارشدگی
    پودر لاستیک فرآوری‌شده
    قیر لاستیکی تهیه‌شده به روش تر

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2024-04-01
    1403-01-13
    ناشر
    دانشگاه تربیت مدرس
    سازمان پدید آورنده
    استاد ، دانشگاه تربیت مدرس
    دانشگاه تربیت مدرس

    شاپا
    2476-6763
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/24.1.25
    http://mcej.modares.ac.ir/article-16-65586-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1088152

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب