| dc.contributor.author | صفارزاده, محمود | fa_IR |
| dc.contributor.author | صادقی قمی, یونس | fa_IR |
| dc.contributor.author | اسدامرجی, مرتضی | fa_IR |
| dc.contributor.author | صادقی قمی, میثم | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1403-04-19T07:23:10Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2024-07-09T07:23:20Z | |
| dc.date.available | 1403-04-19T07:23:10Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2024-07-09T07:23:20Z | |
| dc.date.issued | 2023-11-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1402-08-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | صفارزاده, محمود, صادقی قمی, یونس, اسدامرجی, مرتضی, صادقی قمی, میثم. (1402). رتبهبندی دورهها و سرفصلهای آموزشی رانندگان حرفهای. مهندسی عمران مدرس, 23(6), 21-33. doi: 10.22034/23.6.2 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2476-6763 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22034/23.6.2 | |
| dc.identifier.uri | http://mcej.modares.ac.ir/article-16-16154-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1088140 | |
| dc.description.abstract | آموزش به رانندگان حرفهای در کشورهای پیشرو در ایمنی ترافیک مورد توجه زیادی قرار گرفته است. در کشور ما نیز آمار تصادفات جادهای و شهری آنچنان رو به فزونی نهاده که مسئولین امر را بر آن داشته که اقدام به برگزاری کلاسهای تخصصی به رانندگان حرفهای نمایند. هدف این تحقیق، رتبهبندی دورهها و سرفصلهای آموزشی رانندگان حرفهای میباشد. دادههای مورد نیاز به صورت پرسشگری از 39 کارشناس در حوزه ایمنی و آموزش و 80 راننده حرفهای در زمینه حمل بار و مسافر جمعآوری شده است. در نهایت پنج دورهی آموزش و سرفصلهای مربوط به هر دوره، که در مجموع 24 سرفصل میباشد، به وسیله مدل ترکیبی FAHP و FTOPSIS رتبهبندی شدند. نتایج بدین شرح است که در دورههای آموزش به ترتیب: مهارتهای حرفهای رانندگی، قوانین و مقررات حملونقل عمومی، بهداشت و سلامت شغلی، ضوابط حملومهار بار و شناخت مشخصات وسیلهنقلیه، رتبههای 1تا 5 را کسب کردند. در دورههای مهارتهای حرفهای رانندگی، شناخت مشخصات وسایلنقلیه، بهداشت و سلامت شغلی، قوانین و مقررات حملونقل عمومی و ضوابط حمل و مهار بار به ترتیب سرفصلهای امداد و نجات جادهای، آشنایی با سیستمها و فنآوریهای جدبد، اثر اختلالات خواب و خستگی، ممنوعیتها و تخلفات و شناخت و حمل مواد خطرناک رتبهی اول و سرفصلهای اصول اولیه رانندگی، آشنایی با جزئیات تنظیمی و تجهیزات داخلی، تغذیه سالم و مهارت زندگی در سفر، مدارک و اسناد و اتصال و انفصال کشنده و بارگیر رتبه آخر را بدست آوردند. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه تربیت مدرس | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مهندسی عمران مدرس | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Modares Civil Engineering journal | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22034/23.6.2 | |
| dc.subject | دورهها و سرفصلهای آموزش | fa_IR |
| dc.subject | رانندگان حرفهای | fa_IR |
| dc.subject | مدلهای تصمیمگیری | fa_IR |
| dc.title | رتبهبندی دورهها و سرفصلهای آموزشی رانندگان حرفهای | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.contributor.department | گروه برنامه ریزی حمل و نقل دانشگاه تربیت مدرس | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست دانشگاه شهید بهشتی تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناسی ارشد مهندسی الکترونیک، واحد علوم و تحقیقات تهران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 23 | |
| dc.citation.issue | 6 | |
| dc.citation.spage | 21 | |
| dc.citation.epage | 33 | |