رتبهبندی دورهها و سرفصلهای آموزشی رانندگان حرفهای
(ندگان)پدیدآور
صفارزاده, محمودصادقی قمی, یونساسدامرجی, مرتضیصادقی قمی, میثم
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
آموزش به رانندگان حرفهای در کشورهای پیشرو در ایمنی ترافیک مورد توجه زیادی قرار گرفته است. در کشور ما نیز آمار تصادفات جادهای و شهری آنچنان رو به فزونی نهاده که مسئولین امر را بر آن داشته که اقدام به برگزاری کلاسهای تخصصی به رانندگان حرفهای نمایند. هدف این تحقیق، رتبهبندی دورهها و سرفصلهای آموزشی رانندگان حرفهای میباشد. دادههای مورد نیاز به صورت پرسشگری از 39 کارشناس در حوزه ایمنی و آموزش و 80 راننده حرفهای در زمینه حمل بار و مسافر جمعآوری شده است. در نهایت پنج دورهی آموزش و سرفصلهای مربوط به هر دوره، که در مجموع 24 سرفصل میباشد، به وسیله مدل ترکیبی FAHP و FTOPSIS رتبهبندی شدند. نتایج بدین شرح است که در دورههای آموزش به ترتیب: مهارتهای حرفهای رانندگی، قوانین و مقررات حملونقل عمومی، بهداشت و سلامت شغلی، ضوابط حملومهار بار و شناخت مشخصات وسیلهنقلیه، رتبههای 1تا 5 را کسب کردند. در دورههای مهارتهای حرفهای رانندگی، شناخت مشخصات وسایلنقلیه، بهداشت و سلامت شغلی، قوانین و مقررات حملونقل عمومی و ضوابط حمل و مهار بار به ترتیب سرفصلهای امداد و نجات جادهای، آشنایی با سیستمها و فنآوریهای جدبد، اثر اختلالات خواب و خستگی، ممنوعیتها و تخلفات و شناخت و حمل مواد خطرناک رتبهی اول و سرفصلهای اصول اولیه رانندگی، آشنایی با جزئیات تنظیمی و تجهیزات داخلی، تغذیه سالم و مهارت زندگی در سفر، مدارک و اسناد و اتصال و انفصال کشنده و بارگیر رتبه آخر را بدست آوردند.
کلید واژگان
دورهها و سرفصلهای آموزشرانندگان حرفهای
مدلهای تصمیمگیری
شماره نشریه
6تاریخ نشر
2023-11-011402-08-10
ناشر
دانشگاه تربیت مدرسسازمان پدید آورنده
گروه برنامه ریزی حمل و نقل دانشگاه تربیت مدرسدانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست دانشگاه شهید بهشتی تهران
کارشناسی ارشد مهندسی الکترونیک، واحد علوم و تحقیقات تهران



