نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorصالحی منظری, محمدfa_IR
dc.contributor.authorدلاورپور, محمد آقاfa_IR
dc.contributor.authorطالع پسند, سیاوشfa_IR
dc.date.accessioned1403-04-19T06:30:23Zfa_IR
dc.date.accessioned2024-07-09T06:30:24Z
dc.date.available1403-04-19T06:30:23Zfa_IR
dc.date.available2024-07-09T06:30:24Z
dc.date.issued2024-03-20en_US
dc.date.issued1403-01-01fa_IR
dc.date.submitted2023-07-16en_US
dc.date.submitted1402-04-25fa_IR
dc.identifier.citationصالحی منظری, محمد, دلاورپور, محمد آقا, طالع پسند, سیاوش. (1403). بررسی ویژگی‌های روانسنجی مقیاس اعتیاد به شبکه اجتماعی. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد, 67(2)doi: 10.22038/mjms.2023.73744.4365fa_IR
dc.identifier.issn1735-4013
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22038/mjms.2023.73744.4365
dc.identifier.urihttps://mjms.mums.ac.ir/article_24379.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1087778
dc.description.abstractمقدمهبا گسترش شبکه‌های اجتماعی، اعتیاد به این ‏شبکه‌ها در میان کاربران نوجوان افزایش یافته است.‏ هدف پژوهش حاضر انطباق‌یابی و تعیین ویژگی‌های ‏روانسنجی مقیاس اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی‎ (SNA) ‎‏ ‏در میان نوجوانان دبیرستانی می باشد. ‏روش کار‏ جامعه آماری پژوهش مشتمل بر تمامی دانش‌آموزان ‏پسر متوسطه دوم شهر تربت حیدریه در سال ‏‏1402_1401 می‌باشد که به روش نمونه‌گیری ‏خوشه‌ای ‏چند مرحله ای، ۳۹۹ نفر از این جامعه انتخاب و به ‏پرسشنامه اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی، اعتیاد به گوشی ‏هوشمند و رضایت از زندگی پاسخ دادند. برای تعیین روایی سازه‌ای از روش تحلیل عاملی ‏تأییدی مرتبه دوم و به منظور بررسی همسانی درونی از ‏روایی همگرا و واگرا و ضرایب آلفای کرونباخ استفاده ‏شد.‏نتایج‏ تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم، اعتبار درونی ‏شبکه‌های اجتماعی را برای اندازه گیری برجستگی، ‏تغییر خلق و خو، تحمل، ترک کردن، تعارض و عود به ‏صورت تجربی پشتیبانی کرد. در بررسی روایی همگرا و ‏واگرا، به طور کلی همبستگی مقیاس اعتیاد به شبکه‌های ‏اجتماعی و ابعاد آن با اعتیاد به گوشی هوشمند مثبت و ‏معنادار (01/0‏P< ‎‏ و83/0 ‏r=‎‏) و با رضایت از زندگی ‏منفی و معنادار(01/0‏P< ‎‏ و 34/0- ‏r=‎‏) بود. علاوه بر ‏این ضرایب همسانی درونی زیر مقیاس های پرسشنامه ‏اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی بین 73/0 تا 97/0 به دست ‏آمد. ‏نتیجه گیری‏ نتایج مطالعه حاضر علاوه بر حمایت از نظریه گریفیث ‏نشان داد که پرسشنامه‎ ‎اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی‎ ‎ویژگی‌های روان‌سنجی مناسبی دارد و برای اندازه گیری ‏اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی دانش‌آموزان ‏ایرانی ابزار مناسبی است.‏fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی مشهدfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهدfa_IR
dc.relation.ispartofmedical journal of mashhad university of medical sciencesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22038/mjms.2023.73744.4365
dc.subject"اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی"fa_IR
dc.subject"روانسنجی"fa_IR
dc.subject"مقیاس"fa_IR
dc.subject"دانش آموزان"fa_IR
dc.subjectروانپزشکیfa_IR
dc.titleبررسی ویژگی‌های روانسنجی مقیاس اعتیاد به شبکه اجتماعیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی تربیتی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume67
dc.citation.issue2
nlai.contributor.orcid0000-0002-4804-0883
nlai.contributor.orcid0000-0003-0131-9286
nlai.contributor.orcid0000-0002-7534-5711


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد