• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
    • دوره 67, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
    • دوره 67, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی آموزش والدگری مثبت بر ناگویی هیجانی و خودکنترلی کودکان دارای اختلال رفتار برونی‌سازی شده

    (ندگان)پدیدآور
    قائنی حصاروییه, مهنوشمحمدی پور, محمد
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: اختلال رفتاری برونی‌سازی شده از آن دست اختلالاتی است که فرایند رفتار اجتماعی و سلامت روان‌شناختی و هیجانی کودکان را مختل می‌کند. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش والدگری مثبت بر ناگویی هیجانی و خودکنترلی کودکان دارای اختلال رفتار برونی‌سازی شده انجام گرفت.روش: روش پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کودکان پسر دوره دبستان دارای اختلال رفتاری برونی‌سازی شده شهر مشهد در سال تحصیلی 99-1398 بود. در این پژوهش 30 کودک پسر دارای اختلال رفتار برونی‌سازی شده با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروه‌های آزمایش و گواه گمارده شدند (هر گروه 15 کودک). والدین گروه آزمایش مداخله آموزش والدگری مثبت را طی دو ماه در 8 جلسه 90 دقیقه‌ای دریافت نمودند. این در حالی بود که والدین حاضر در گروه گواه این مداخله را در طول فرایند انجام پژوهش دریافت نکردند. پرسشنامه‌های مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه سیاهه رفتاری کودکان و نوجوانان (آخنباخ و رسکورلا، 2001)، پرسشنامه ناگویی هیجانی کودکان (ریف و همکاران، 2006) و پرسشنامه‌ خودکنترلی کودکان (کندال و ویلکاکس، 1979) بود. داده‌های حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل کوواریانس توسط نرم‌افزار آماری SPSS23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش والدگری مثبت بر ناگویی هیجانی و خودکنترلی کودکان دارای اختلال رفتار برونی‌سازی شده تاثیر معنادار دارد (001/0>p). بدین صورت که این مداخله توانسته منجر به کاهش ناگویی هیجانی و بهبود خودکنترلی این کودکان شود.
    کلید واژگان
    اختلال رفتار برونی‌سازی شده
    آموزش والدگری مثبت
    ناگویی هیجانی
    خودکنترلی
    روانپزشکی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2024-03-20
    1403-01-01
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی مشهد
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری روان‌شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بجنورد، بجنورد، ایران.
    دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قوچان، قوچان، ایران.

    شاپا
    1735-4013
    URI
    https://dx.doi.org/10.22038/mjms.2022.55923.3262
    https://mjms.mums.ac.ir/article_24372.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1087777

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب