نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorقربانی, آناهیتاfa_IR
dc.contributor.authorزارع نیستانک, محمدfa_IR
dc.contributor.authorخوش‌اخلاق, حسنfa_IR
dc.date.accessioned1403-04-19T06:30:22Zfa_IR
dc.date.accessioned2024-07-09T06:30:22Z
dc.date.available1403-04-19T06:30:22Zfa_IR
dc.date.available2024-07-09T06:30:22Z
dc.date.issued2024-03-20en_US
dc.date.issued1403-01-01fa_IR
dc.date.submitted2023-12-31en_US
dc.date.submitted1402-10-10fa_IR
dc.identifier.citationقربانی, آناهیتا, زارع نیستانک, محمد, خوش‌اخلاق, حسن. (1403). اثربخشی درمان ذهن‌آگاهی نوجوان‌محور بر شایستگی اجتماعی و همجوشی شناختی نوجوانان مبتلا به اختلال رفتاری- هیجانی برونی‌سازی شده. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد, 67(2)doi: 10.22038/mjms.2024.77212.4498fa_IR
dc.identifier.issn1735-4013
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22038/mjms.2024.77212.4498
dc.identifier.urihttps://mjms.mums.ac.ir/article_24511.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1087776
dc.description.abstractاین پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان ذهن‌آگاهی نوجوان‌محور بر شایستگی اجتماعی و همجوشی شناختی نوجوانان مبتلا به اختلال رفتاری- هیجانی برونی‌سازی شده انجام شد. پژوهش حاضر کاربردی، از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان دارای مشکلات رفتاری- هیجانی برونی‌سازی شده بود که در دوره اول متوسطه در سال تحصیلی 1402-1401 در شهر اصفهان مشغول به تحصیل بودند. در پژوهش حاضر 35 دانش‌آموز مبتلا به اختلال رفتاری- هیجانی برونی‌سازی شده با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و با شیوه تصادفی در گروه‌های آزمایش و گواه جایدهی شدند (18 دانش‌آموز در گروه آزمایش و 17 دانش‌آموز در گروه گواه). دانش‌آموزان گروه آزمایش درمان ذهن‌آگاهی نوجوان‌محور را طی ده هفته در ده جلسه 90 دقیقه‌ای دریافت نمودند. در این پژوهش از سیاهه رفتاری- هیجانی کودکان و نوجوانان (CABEI)، پرسشنامه شایستگی اجتماعی (SCQ) و پرسشنامه‌ همجوشی شناختی (CFQ) استفاده شد. داده‌ها با تحلیل واریانس آمیخته با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS23 تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که درمان ذهن‌آگاهی نوجوان‌محور بر شایستگی اجتماعی (0001/0>P؛ 67/0=Eta؛ 47/68=F) و همجوشی شناختی (0001/0>P؛ 66/0=Eta؛ 13/64=F) نوجوانان مبتلا به اختلال رفتاری- هیجانی برونی‌سازی شده تأثیر معنادار دارد. بر اساس یافته‌های حاصل از پژوهش حاضر، درمان ذهن‌آگاهی نوجوان‌محور با بهره‌گیری از استعاره‌های متناسب با سطح شناختی نوجوانان و همچنین بکارگیری اعمال ذهن‌آگاهانه در رفتارهای روزمره می‌تواند به عنوان درمانی کارآمد در جهت بهبود شایستگی اجتماعی و کاهش همجوشی شناختی نوجوانان مبتلا به اختلال رفتاری- هیجانی برونی‌سازی شده مورد استفاده قرار گیرد.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی مشهدfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهدfa_IR
dc.relation.ispartofmedical journal of mashhad university of medical sciencesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22038/mjms.2024.77212.4498
dc.subjectاختلال رفتاری- هیجانی برونی‌سازی شدهfa_IR
dc.subjectدرمان ذهن‌آگاهی نوجوان‌محورfa_IR
dc.subjectشایستگی اجتماعیfa_IR
dc.subjectهمجوشی شناختیfa_IR
dc.subjectروانپزشکیfa_IR
dc.titleاثربخشی درمان ذهن‌آگاهی نوجوان‌محور بر شایستگی اجتماعی و همجوشی شناختی نوجوانان مبتلا به اختلال رفتاری- هیجانی برونی‌سازی شدهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری تخصصی روان شناسی عمومی، واحد نایین، دانشگاه آزاد اسلامی، نایین، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه روان شناسی، واحد نایین، دانشگاه آزاد اسلامی، نایین، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، واحد نایین، دانشگاه آزاد اسلامی، نایین، ایران.fa_IR
dc.citation.volume67
dc.citation.issue2
nlai.contributor.orcid0009-0005-3466-7940
nlai.contributor.orcid0000-0003-2907-0435
nlai.contributor.orcid000000000000000000


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد