| dc.contributor.author | قربانی, آناهیتا | fa_IR |
| dc.contributor.author | زارع نیستانک, محمد | fa_IR |
| dc.contributor.author | خوشاخلاق, حسن | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1403-04-19T06:30:22Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2024-07-09T06:30:22Z | |
| dc.date.available | 1403-04-19T06:30:22Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2024-07-09T06:30:22Z | |
| dc.date.issued | 2024-03-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1403-01-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2023-12-31 | en_US |
| dc.date.submitted | 1402-10-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | قربانی, آناهیتا, زارع نیستانک, محمد, خوشاخلاق, حسن. (1403). اثربخشی درمان ذهنآگاهی نوجوانمحور بر شایستگی اجتماعی و همجوشی شناختی نوجوانان مبتلا به اختلال رفتاری- هیجانی برونیسازی شده. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد, 67(2)doi: 10.22038/mjms.2024.77212.4498 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-4013 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22038/mjms.2024.77212.4498 | |
| dc.identifier.uri | https://mjms.mums.ac.ir/article_24511.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1087776 | |
| dc.description.abstract | این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان ذهنآگاهی نوجوانمحور بر شایستگی اجتماعی و همجوشی شناختی نوجوانان مبتلا به اختلال رفتاری- هیجانی برونیسازی شده انجام شد. پژوهش حاضر کاربردی، از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان دارای مشکلات رفتاری- هیجانی برونیسازی شده بود که در دوره اول متوسطه در سال تحصیلی 1402-1401 در شهر اصفهان مشغول به تحصیل بودند. در پژوهش حاضر 35 دانشآموز مبتلا به اختلال رفتاری- هیجانی برونیسازی شده با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با شیوه تصادفی در گروههای آزمایش و گواه جایدهی شدند (18 دانشآموز در گروه آزمایش و 17 دانشآموز در گروه گواه). دانشآموزان گروه آزمایش درمان ذهنآگاهی نوجوانمحور را طی ده هفته در ده جلسه 90 دقیقهای دریافت نمودند. در این پژوهش از سیاهه رفتاری- هیجانی کودکان و نوجوانان (CABEI)، پرسشنامه شایستگی اجتماعی (SCQ) و پرسشنامه همجوشی شناختی (CFQ) استفاده شد. دادهها با تحلیل واریانس آمیخته با استفاده از نرمافزار آماری SPSS23 تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که درمان ذهنآگاهی نوجوانمحور بر شایستگی اجتماعی (0001/0>P؛ 67/0=Eta؛ 47/68=F) و همجوشی شناختی (0001/0>P؛ 66/0=Eta؛ 13/64=F) نوجوانان مبتلا به اختلال رفتاری- هیجانی برونیسازی شده تأثیر معنادار دارد. بر اساس یافتههای حاصل از پژوهش حاضر، درمان ذهنآگاهی نوجوانمحور با بهرهگیری از استعارههای متناسب با سطح شناختی نوجوانان و همچنین بکارگیری اعمال ذهنآگاهانه در رفتارهای روزمره میتواند به عنوان درمانی کارآمد در جهت بهبود شایستگی اجتماعی و کاهش همجوشی شناختی نوجوانان مبتلا به اختلال رفتاری- هیجانی برونیسازی شده مورد استفاده قرار گیرد. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی مشهد | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | medical journal of mashhad university of medical sciences | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22038/mjms.2024.77212.4498 | |
| dc.subject | اختلال رفتاری- هیجانی برونیسازی شده | fa_IR |
| dc.subject | درمان ذهنآگاهی نوجوانمحور | fa_IR |
| dc.subject | شایستگی اجتماعی | fa_IR |
| dc.subject | همجوشی شناختی | fa_IR |
| dc.subject | روانپزشکی | fa_IR |
| dc.title | اثربخشی درمان ذهنآگاهی نوجوانمحور بر شایستگی اجتماعی و همجوشی شناختی نوجوانان مبتلا به اختلال رفتاری- هیجانی برونیسازی شده | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری تخصصی روان شناسی عمومی، واحد نایین، دانشگاه آزاد اسلامی، نایین، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه روان شناسی، واحد نایین، دانشگاه آزاد اسلامی، نایین، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه روانشناسی، واحد نایین، دانشگاه آزاد اسلامی، نایین، ایران. | fa_IR |
| dc.citation.volume | 67 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| nlai.contributor.orcid | 0009-0005-3466-7940 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0003-2907-0435 | |
| nlai.contributor.orcid | 000000000000000000 | |