نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعلیزاده, محدثهfa_IR
dc.contributor.authorعلم‌الهدایی, سید حسنfa_IR
dc.contributor.authorغنائی چمن‌آباد, علیfa_IR
dc.contributor.authorجباری نوقابی, مهدیfa_IR
dc.date.accessioned1403-04-19T06:29:59Zfa_IR
dc.date.accessioned2024-07-09T06:29:59Z
dc.date.available1403-04-19T06:29:59Zfa_IR
dc.date.available2024-07-09T06:29:59Z
dc.date.issued2024-03-20en_US
dc.date.issued1403-01-01fa_IR
dc.date.submitted2022-06-14en_US
dc.date.submitted1401-03-24fa_IR
dc.identifier.citationعلیزاده, محدثه, علم‌الهدایی, سید حسن, غنائی چمن‌آباد, علی, جباری نوقابی, مهدی. (1403). بررسی روش آموزش نوروفیدبک بر قابلیت‌های عصب روان‌شناختی و امواج مغزی دانش‌آموزان طیف اوتیسم. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد, 67(2)doi: 10.22038/mjms.2023.66093.3895fa_IR
dc.identifier.issn1735-4013
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22038/mjms.2023.66093.3895
dc.identifier.urihttps://mjms.mums.ac.ir/article_24060.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1087765
dc.description.abstractمقدمه: هدف از این پژوهش مقایسه‌ی تأثیر مداخله نوروفیدبک بر بهبود قابلیت‌های عصب روانشناختی و عملکرد امواج مغزی دانش‌آموزان طیف اوتیسم می‌باشد. روش‌کار: این پژوهش توصیفی - تحلیلی و از نوع نیمه تجربی است. جامعه‌ی آماری پژوهش دانش‌آموزان مبتلا به طیف اوتیسم بودند که از بین آن‌ها با روش نمونه‌گیری در دسترس تعداد 5 کودک از تنها مدرسه‌ی دولتی تحت پوشش آموزش و پرورش کودکان استثنائی مشهد انتخاب و به شکل تصادفی در دو گروه نوروفیدبک و کنترل قرار داده شدند. قبل از مداخلات، کلیه شرکت‌کنندگان از لحاظ ویژگی امواج مغزی و ویژگی‌های عصب روانشناختی به وسیله‌ی آزمون‌های کانرز، CSI-4، فراستیک، گودیناف مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس در یک دوره‌ی ۶ هفته‌ای، ۱۵ جلسه آموزش نوروفیدبک اعمال گردید و پس از آن هر دو گروه مجدداً مورد ارزیابی قرار گرفتند. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS استفاده گردید. یافته‌ها: این پژوهش نشان داد که نوروفیدبک تأثیر مثبتی بر بهبود قابلیت‌های عصب روانشناختی شرکت‌کنندگان دارد و بر اساس نتایج آماره‌های توصیفی و استنباطی و نیز ثبت امواج مغزی این یافته‌ها تأیید شده است. نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج، می‌توان از روش غیردارویی نوروفیدبک، در جهت کاهش اختلالات عصب روانشناختی و افزایش سلامت دانش‌آموزان طیف اوتیسم، استفاده کرد.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی مشهدfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهدfa_IR
dc.relation.ispartofmedical journal of mashhad university of medical sciencesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22038/mjms.2023.66093.3895
dc.subjectاوتیسمfa_IR
dc.subjectنوروفیدبکfa_IR
dc.subjectقابلیت‌های عصب روان‌شناختیfa_IR
dc.subjectامواج مغزیfa_IR
dc.subjectروانپزشکیfa_IR
dc.titleبررسی روش آموزش نوروفیدبک بر قابلیت‌های عصب روان‌شناختی و امواج مغزی دانش‌آموزان طیف اوتیسمfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدکتری ریاضی کاربردی، دانشکده علوم ریاضی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد گروه ریاضی کاریردی،دانشکده علوم ریاضی، دانشگاه فردوسی مشهد،مشهد،ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه آمار دانشگاه فردوسی مشهدfa_IR
dc.citation.volume67
dc.citation.issue2
nlai.contributor.orcid0000-0001-6522-7538
nlai.contributor.orcid0000-0003-3400-4002
nlai.contributor.orcid0000-0002-6794-5207


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد