| dc.contributor.author | علیزاده, محدثه | fa_IR |
| dc.contributor.author | علمالهدایی, سید حسن | fa_IR |
| dc.contributor.author | غنائی چمنآباد, علی | fa_IR |
| dc.contributor.author | جباری نوقابی, مهدی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1403-04-19T06:29:59Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2024-07-09T06:29:59Z | |
| dc.date.available | 1403-04-19T06:29:59Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2024-07-09T06:29:59Z | |
| dc.date.issued | 2024-03-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1403-01-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2022-06-14 | en_US |
| dc.date.submitted | 1401-03-24 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | علیزاده, محدثه, علمالهدایی, سید حسن, غنائی چمنآباد, علی, جباری نوقابی, مهدی. (1403). بررسی روش آموزش نوروفیدبک بر قابلیتهای عصب روانشناختی و امواج مغزی دانشآموزان طیف اوتیسم. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد, 67(2)doi: 10.22038/mjms.2023.66093.3895 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-4013 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22038/mjms.2023.66093.3895 | |
| dc.identifier.uri | https://mjms.mums.ac.ir/article_24060.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1087765 | |
| dc.description.abstract | مقدمه: هدف از این پژوهش مقایسهی تأثیر مداخله نوروفیدبک بر بهبود قابلیتهای عصب روانشناختی و عملکرد امواج مغزی دانشآموزان طیف اوتیسم میباشد. روشکار: این پژوهش توصیفی - تحلیلی و از نوع نیمه تجربی است. جامعهی آماری پژوهش دانشآموزان مبتلا به طیف اوتیسم بودند که از بین آنها با روش نمونهگیری در دسترس تعداد 5 کودک از تنها مدرسهی دولتی تحت پوشش آموزش و پرورش کودکان استثنائی مشهد انتخاب و به شکل تصادفی در دو گروه نوروفیدبک و کنترل قرار داده شدند. قبل از مداخلات، کلیه شرکتکنندگان از لحاظ ویژگی امواج مغزی و ویژگیهای عصب روانشناختی به وسیلهی آزمونهای کانرز، CSI-4، فراستیک، گودیناف مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس در یک دورهی ۶ هفتهای، ۱۵ جلسه آموزش نوروفیدبک اعمال گردید و پس از آن هر دو گروه مجدداً مورد ارزیابی قرار گرفتند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS استفاده گردید. یافتهها: این پژوهش نشان داد که نوروفیدبک تأثیر مثبتی بر بهبود قابلیتهای عصب روانشناختی شرکتکنندگان دارد و بر اساس نتایج آمارههای توصیفی و استنباطی و نیز ثبت امواج مغزی این یافتهها تأیید شده است. نتیجهگیری: بر اساس نتایج، میتوان از روش غیردارویی نوروفیدبک، در جهت کاهش اختلالات عصب روانشناختی و افزایش سلامت دانشآموزان طیف اوتیسم، استفاده کرد. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی مشهد | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | medical journal of mashhad university of medical sciences | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22038/mjms.2023.66093.3895 | |
| dc.subject | اوتیسم | fa_IR |
| dc.subject | نوروفیدبک | fa_IR |
| dc.subject | قابلیتهای عصب روانشناختی | fa_IR |
| dc.subject | امواج مغزی | fa_IR |
| dc.subject | روانپزشکی | fa_IR |
| dc.title | بررسی روش آموزش نوروفیدبک بر قابلیتهای عصب روانشناختی و امواج مغزی دانشآموزان طیف اوتیسم | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دکتری ریاضی کاربردی، دانشکده علوم ریاضی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد گروه ریاضی کاریردی،دانشکده علوم ریاضی، دانشگاه فردوسی مشهد،مشهد،ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه آمار دانشگاه فردوسی مشهد | fa_IR |
| dc.citation.volume | 67 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0001-6522-7538 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0003-3400-4002 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0002-6794-5207 | |