بررسی روش آموزش نوروفیدبک بر قابلیتهای عصب روانشناختی و امواج مغزی دانشآموزان طیف اوتیسم
(ندگان)پدیدآور
علیزاده, محدثهعلمالهدایی, سید حسنغنائی چمنآباد, علیجباری نوقابی, مهدی
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: هدف از این پژوهش مقایسهی تأثیر مداخله نوروفیدبک بر بهبود قابلیتهای عصب روانشناختی و عملکرد امواج مغزی دانشآموزان طیف اوتیسم میباشد. روشکار: این پژوهش توصیفی - تحلیلی و از نوع نیمه تجربی است. جامعهی آماری پژوهش دانشآموزان مبتلا به طیف اوتیسم بودند که از بین آنها با روش نمونهگیری در دسترس تعداد 5 کودک از تنها مدرسهی دولتی تحت پوشش آموزش و پرورش کودکان استثنائی مشهد انتخاب و به شکل تصادفی در دو گروه نوروفیدبک و کنترل قرار داده شدند. قبل از مداخلات، کلیه شرکتکنندگان از لحاظ ویژگی امواج مغزی و ویژگیهای عصب روانشناختی به وسیلهی آزمونهای کانرز، CSI-4، فراستیک، گودیناف مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس در یک دورهی ۶ هفتهای، ۱۵ جلسه آموزش نوروفیدبک اعمال گردید و پس از آن هر دو گروه مجدداً مورد ارزیابی قرار گرفتند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS استفاده گردید. یافتهها: این پژوهش نشان داد که نوروفیدبک تأثیر مثبتی بر بهبود قابلیتهای عصب روانشناختی شرکتکنندگان دارد و بر اساس نتایج آمارههای توصیفی و استنباطی و نیز ثبت امواج مغزی این یافتهها تأیید شده است. نتیجهگیری: بر اساس نتایج، میتوان از روش غیردارویی نوروفیدبک، در جهت کاهش اختلالات عصب روانشناختی و افزایش سلامت دانشآموزان طیف اوتیسم، استفاده کرد.
کلید واژگان
اوتیسمنوروفیدبک
قابلیتهای عصب روانشناختی
امواج مغزی
روانپزشکی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2024-03-201403-01-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی مشهدسازمان پدید آورنده
دکتری ریاضی کاربردی، دانشکده علوم ریاضی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایراناستاد گروه ریاضی کاریردی،دانشکده علوم ریاضی، دانشگاه فردوسی مشهد،مشهد،ایران
استاد روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران
استادیار گروه آمار دانشگاه فردوسی مشهد



