| dc.contributor.author | حسن نیا, الهام | fa_IR |
| dc.contributor.author | سلیمانی, محمدعلی | fa_IR |
| dc.contributor.author | شیخی, محمدرضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | علیزاده, احد | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1403-04-19T05:17:16Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2024-07-09T05:17:17Z | |
| dc.date.available | 1403-04-19T05:17:16Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2024-07-09T05:17:17Z | |
| dc.date.issued | 2024-05-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1403-02-12 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | حسن نیا, الهام, سلیمانی, محمدعلی, شیخی, محمدرضا, علیزاده, احد. (1403). بررسی تاثیر آموزش ذهن آگاهی بر اضطراب، استرس و افسردگی مادران دارای کودک مبتلا به اختلالات یادگیری: یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا, 32(2), 118-129. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2676-5748 | |
| dc.identifier.uri | http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2652-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1087264 | |
| dc.description.abstract | سابقه و هدف: در سالهای اخیر، اثربخشی مداخلات آموزشی در روانکاوی در درمان بیماریهای مزمن مورد توجه قرار گرفته است. لذا این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش گروهی ذهن آگاهی بر اضطراب، استرس و افسردگی مادران دارای فرزند دارای اختلال یادگیری انجام شده است.
مواد و روش ها: این کارآزمایی بالینی با شرکت 60 مادر دارای فرزند دارای اختلال یادگیری در شهر قزوین در سال 1400 انجام شد. شرکت کنندگان به دو گروه کنترل و مداخله تقسیم شدند. اطلاعات با استفاده از چک لیست اطلاعات دموگرافیک و DASS-21 در هر دو گروه کنترل و مداخله جمع آوری شد. گروه مداخله 8 جلسه آموزش ذهن آگاهی را به صورت گروهی دریافت کردند. داده ها با استفاده از نرم افزار R مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات قبل از مداخلات استرس (7.6±13.31)، اضطراب (3.33±4.11) و افسردگی (93/5±26/10) در مادران هر دو گروه تفاوت معنیداری نداشت. این مداخله توانست استرس، اضطراب و افسردگی مادران دارای فرزند دارای اختلال یادگیری را در 2 ماه پیگیری در گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل به طور معناداری افزایش دهد و تفاوت آماری معنی داری را نشان دهد (P≤0.05)
نتیجهگیری: بر اساس یافتهها میتوان نتیجه گرفت که آموزش گروهی ذهنآگاهی بر میزان استرس، اضطراب و افسردگی مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال یادگیری تأثیرگذار است و توصیه میشود از نتیجهگیریهای پژوهش حاضر در طراحی روشهای درمانی و برنامه های آموزشی برای والدین دارای کودکان مبتلا به اختلال یادگیری استفاده شود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1173 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی همدان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care | en_US |
| dc.subject | استرس | fa_IR |
| dc.subject | اضطراب | fa_IR |
| dc.subject | افسردگی | fa_IR |
| dc.subject | ذهن آگاهی | fa_IR |
| dc.subject | مادران | fa_IR |
| dc.subject | اختلال یادگیری | fa_IR |
| dc.subject | آموزش در پرستاری و مامایی | fa_IR |
| dc.title | بررسی تاثیر آموزش ذهن آگاهی بر اضطراب، استرس و افسردگی مادران دارای کودک مبتلا به اختلالات یادگیری: یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي اصیل | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی قزوین | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی قزوین | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی قزوین | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی قزوین | fa_IR |
| dc.citation.volume | 32 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 118 | |
| dc.citation.epage | 129 | |