نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorحسن نیا, الهامfa_IR
dc.contributor.authorسلیمانی, محمدعلیfa_IR
dc.contributor.authorشیخی, محمدرضاfa_IR
dc.contributor.authorعلیزاده, احدfa_IR
dc.date.accessioned1403-04-19T05:17:16Zfa_IR
dc.date.accessioned2024-07-09T05:17:17Z
dc.date.available1403-04-19T05:17:16Zfa_IR
dc.date.available2024-07-09T05:17:17Z
dc.date.issued2024-05-01en_US
dc.date.issued1403-02-12fa_IR
dc.identifier.citationحسن نیا, الهام, سلیمانی, محمدعلی, شیخی, محمدرضا, علیزاده, احد. (1403). بررسی تاثیر آموزش ذهن آگاهی بر اضطراب، استرس و افسردگی مادران دارای کودک مبتلا به اختلالات یادگیری: یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا, 32(2), 118-129.fa_IR
dc.identifier.issn2676-5748
dc.identifier.urihttp://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2652-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1087264
dc.description.abstractسابقه و هدف: در سال‌های اخیر، اثربخشی مداخلات آموزشی در روان‌کاوی در درمان بیماری‌های مزمن مورد توجه قرار گرفته است. لذا این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش گروهی ذهن آگاهی بر اضطراب، استرس و افسردگی مادران دارای فرزند دارای اختلال یادگیری انجام شده است. مواد و روش ها: این کارآزمایی بالینی با شرکت 60 مادر دارای فرزند دارای اختلال یادگیری در شهر قزوین در سال 1400 انجام شد. شرکت کنندگان به دو گروه کنترل و مداخله تقسیم شدند. اطلاعات با استفاده از چک لیست اطلاعات دموگرافیک و DASS-21 در هر دو گروه کنترل و مداخله جمع آوری شد. گروه مداخله 8 جلسه آموزش ذهن آگاهی را به صورت گروهی دریافت کردند. داده ها با استفاده از نرم افزار R مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات قبل از مداخلات استرس (7.6±13.31)، اضطراب (3.33±4.11) و افسردگی (93/5±26/10) در مادران هر دو گروه تفاوت معنی‌داری نداشت. این مداخله توانست استرس، اضطراب و افسردگی مادران دارای فرزند دارای اختلال یادگیری را در 2 ماه پیگیری در گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل به طور معناداری افزایش دهد و تفاوت آماری معنی داری را نشان دهد (P≤0.05) نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌ها می‌توان نتیجه گرفت که آموزش گروهی ذهن‌آگاهی بر میزان استرس، اضطراب و افسردگی مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال یادگیری تأثیرگذار است و توصیه می‌شود از نتیجه‌گیری‌های پژوهش حاضر در طراحی روش‌های درمانی و برنامه های آموزشی برای والدین دارای کودکان مبتلا به اختلال یادگیری استفاده شود.fa_IR
dc.format.extent1173
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سیناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Nursing and Midwifery Careen_US
dc.subjectاسترسfa_IR
dc.subjectاضطرابfa_IR
dc.subjectافسردگیfa_IR
dc.subjectذهن آگاهیfa_IR
dc.subjectمادرانfa_IR
dc.subjectاختلال یادگیریfa_IR
dc.subjectآموزش در پرستاری و ماماییfa_IR
dc.titleبررسی تاثیر آموزش ذهن آگاهی بر اضطراب، استرس و افسردگی مادران دارای کودک مبتلا به اختلالات یادگیری: یک کارآزمایی بالینی تصادفی شدهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشي اصیلfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی قزوینfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی قزوینfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی قزوینfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی قزوینfa_IR
dc.citation.volume32
dc.citation.issue2
dc.citation.spage118
dc.citation.epage129


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد