بررسی تاثیر آموزش ذهن آگاهی بر اضطراب، استرس و افسردگی مادران دارای کودک مبتلا به اختلالات یادگیری: یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده
(ندگان)پدیدآور
حسن نیا, الهامسلیمانی, محمدعلیشیخی, محمدرضاعلیزاده, احدنوع مدرک
Textپژوهشي اصیل
زبان مدرک
فارسیچکیده
سابقه و هدف: در سالهای اخیر، اثربخشی مداخلات آموزشی در روانکاوی در درمان بیماریهای مزمن مورد توجه قرار گرفته است. لذا این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش گروهی ذهن آگاهی بر اضطراب، استرس و افسردگی مادران دارای فرزند دارای اختلال یادگیری انجام شده است.
مواد و روش ها: این کارآزمایی بالینی با شرکت 60 مادر دارای فرزند دارای اختلال یادگیری در شهر قزوین در سال 1400 انجام شد. شرکت کنندگان به دو گروه کنترل و مداخله تقسیم شدند. اطلاعات با استفاده از چک لیست اطلاعات دموگرافیک و DASS-21 در هر دو گروه کنترل و مداخله جمع آوری شد. گروه مداخله 8 جلسه آموزش ذهن آگاهی را به صورت گروهی دریافت کردند. داده ها با استفاده از نرم افزار R مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات قبل از مداخلات استرس (7.6±13.31)، اضطراب (3.33±4.11) و افسردگی (93/5±26/10) در مادران هر دو گروه تفاوت معنیداری نداشت. این مداخله توانست استرس، اضطراب و افسردگی مادران دارای فرزند دارای اختلال یادگیری را در 2 ماه پیگیری در گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل به طور معناداری افزایش دهد و تفاوت آماری معنی داری را نشان دهد (P≤0.05)
نتیجهگیری: بر اساس یافتهها میتوان نتیجه گرفت که آموزش گروهی ذهنآگاهی بر میزان استرس، اضطراب و افسردگی مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال یادگیری تأثیرگذار است و توصیه میشود از نتیجهگیریهای پژوهش حاضر در طراحی روشهای درمانی و برنامه های آموزشی برای والدین دارای کودکان مبتلا به اختلال یادگیری استفاده شود.
کلید واژگان
استرساضطراب
افسردگی
ذهن آگاهی
مادران
اختلال یادگیری
آموزش در پرستاری و مامایی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2024-05-011403-02-12
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی همدانسازمان پدید آورنده
دانشگاه علوم پزشکی قزویندانشگاه علوم پزشکی قزوین
دانشگاه علوم پزشکی قزوین
دانشگاه علوم پزشکی قزوین




