• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا
    • دوره 32, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا
    • دوره 32, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی تاثیر آموزش ذهن آگاهی بر اضطراب، استرس و افسردگی مادران دارای کودک مبتلا به اختلالات یادگیری: یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده

    (ندگان)پدیدآور
    حسن نیا, الهامسلیمانی, محمدعلیشیخی, محمدرضاعلیزاده, احد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.146 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي اصیل
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    سابقه و هدف: در سال‌های اخیر، اثربخشی مداخلات آموزشی در روان‌کاوی در درمان بیماری‌های مزمن مورد توجه قرار گرفته است. لذا این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش گروهی ذهن آگاهی بر اضطراب، استرس و افسردگی مادران دارای فرزند دارای اختلال یادگیری انجام شده است. مواد و روش ها: این کارآزمایی بالینی با شرکت 60 مادر دارای فرزند دارای اختلال یادگیری در شهر قزوین در سال 1400 انجام شد. شرکت کنندگان به دو گروه کنترل و مداخله تقسیم شدند. اطلاعات با استفاده از چک لیست اطلاعات دموگرافیک و DASS-21 در هر دو گروه کنترل و مداخله جمع آوری شد. گروه مداخله 8 جلسه آموزش ذهن آگاهی را به صورت گروهی دریافت کردند. داده ها با استفاده از نرم افزار R مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات قبل از مداخلات استرس (7.6±13.31)، اضطراب (3.33±4.11) و افسردگی (93/5±26/10) در مادران هر دو گروه تفاوت معنی‌داری نداشت. این مداخله توانست استرس، اضطراب و افسردگی مادران دارای فرزند دارای اختلال یادگیری را در 2 ماه پیگیری در گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل به طور معناداری افزایش دهد و تفاوت آماری معنی داری را نشان دهد (P≤0.05) نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌ها می‌توان نتیجه گرفت که آموزش گروهی ذهن‌آگاهی بر میزان استرس، اضطراب و افسردگی مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال یادگیری تأثیرگذار است و توصیه می‌شود از نتیجه‌گیری‌های پژوهش حاضر در طراحی روش‌های درمانی و برنامه های آموزشی برای والدین دارای کودکان مبتلا به اختلال یادگیری استفاده شود.
    کلید واژگان
    استرس
    اضطراب
    افسردگی
    ذهن آگاهی
    مادران
    اختلال یادگیری
    آموزش در پرستاری و مامایی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2024-05-01
    1403-02-12
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی همدان
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه علوم پزشکی قزوین
    دانشگاه علوم پزشکی قزوین
    دانشگاه علوم پزشکی قزوین
    دانشگاه علوم پزشکی قزوین

    شاپا
    2676-5748
    URI
    http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2652-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1087264

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب