تاثیرآموزش و پیگیری تلفنی توسط پرستار (تله نرسینگ) بر خود کارآمدی و کیفیت زندگی مادران باردار دیابتی در دوران پاندمی کرونا مراجعه کننده به مرکزآموزشی –درمانی فاطمیه همدان
(ندگان)پدیدآور
گروسیان, مریمرادنیا, ناهیددانشور, فریباطالبی قانع, الههمسندجم, راحلهعلی محمدی, ندا
نوع مدرک
Textپژوهشي اصیل
زبان مدرک
فارسیچکیده
سابقه و هدف: آموزش بهعنوان یکی از اساسیترین شیوههای پیشگیری، درمان و کنترل بیماریهای مزمن ازجمله دیابت است. پیگیری تلفنی نه تنها در کاهش هزینه ها، بلکه در ارائه مراقبت پرستاری و خودکارامدی بیماران نقش موثری را ایفا میکند. این مطالعه با هدف تاثیرآموزش و پیگیری تلفنی پرستار (تله نرسینگ) بر خودکارآمدی و کیفیت زندگی بیماران باردار دیابتی مراجعه کننده به مرکزآموزشی –درمانی فاطمیه همدان دردوران پاندمی کرونا درسال1400انجام شده است.
مواد و روشها: در این مطالعه کارآزمایی بالینی، 83 مادر مبتلا به دیابت به صورت تصادفی به دو گروه کنترل و مداخله تقسیم شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه 3 قسمتی شامل اطلاعات جمعیت شناختی-بیماری، پرسشنامه خودکارآمدی (DMSES)وکیفیت زندگی بیماران دیابتی(QOL) بود. ابتدا در همان ملاقات اول پرسشنامه توسط هر دو گروه تکمیل گردید. در گروه مداخله ابتدا جلسه آموزش حضوری برگزار شد. پیگیری تلفنی همراه با آموزش بلافاصله پس از ترخیص، در ماه اول هر هفته2بار و در ماه دوم هر هفته1بار انجام شد. سپس در پایان مداخله، مجدد پرسشنامه توسط هر دو گروه آزمون و کنترل تکمیل گردید.
یافتهها: میانگین خودکارامدی و کیفیت زندگی در هر دو گروه قبل از مداخله اختلاف آماری معنی داری ر ا نشان نداد. پس از ارائه آموزش به گروه مداخله ، میانگین خودکارامدی و کیفیت زندگی در یک ماه و دو ماه بعد به طور معنی داری در مقایسه با گروه کنترل بهبود یافت (001/0
کلید واژگان
پیگیری تلفنیآموزش
خودمراقبتی
دیابت بارداری
پرستاری
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2024-05-011403-02-12



