نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمسعودی, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorنژاد محمد نامقی, عاطفهfa_IR
dc.contributor.authorقدسی, پروانهfa_IR
dc.date.accessioned1403-04-19T05:16:45Zfa_IR
dc.date.accessioned2024-07-09T05:16:53Z
dc.date.available1403-04-19T05:16:45Zfa_IR
dc.date.available2024-07-09T05:16:53Z
dc.date.issued2024-02-01en_US
dc.date.issued1402-11-12fa_IR
dc.identifier.citationمسعودی, فاطمه, نژاد محمد نامقی, عاطفه, قدسی, پروانه. (1402). اثربخشی آموزش خودشفقت‌ورزی بر استرس ادراک‌شده و انسجام روانی مراقبان سالمند. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا, 32(1), 59-68. doi: 10.32592/ajnmc.32.1.59fa_IR
dc.identifier.issn2676-5748
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.32592/ajnmc.32.1.59
dc.identifier.urihttp://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2659-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1087257
dc.description.abstractسابقه و هدف: پژوهش حاضر به‌منظور بررسی اثربخشی آموزش خودشفقت‌ورزی بر استرس ادراک‌شده و انسجام روانی مراقبان سالمند انجام گرفت. مواد و روش‌‌ها: این پژوهش با روش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل با مرحله‌ی پیگیری دوماهه انجام شد. جامعه‌ی آماری پژوهش حاضر را افراد مراقب سالمند مراکز تحت نظارت وزارت بهداشت شهر تهران در سال 1401 تشکیل دادند. در این پژوهش، تعداد 27 مراقب سالمند با روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب و با گمارش تصادفی در گروه‌های مداخله و کنترل جای‌دهی شدند. گروه مداخله آموزش خودشفقت‌ورزی را طی 2.5 ماه در 10 جلسه دریافت کرد. پرسش‌نامه‌های استفاده‌شده در این پژوهش شامل پرسش‌نامه‌ی مقیاس استرس ادراک‌شده (کوهن، ک کامارک و مرملستین،  1983) و پرسش‌نامه‌ی احساس انسجام روانی (فلسنبرگ، ونتکولت و مریک، 2006) بود. داده‌های جمع‌آوری‌شده به‌شیوه‌ی تحلیل واریانس آمیخته با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS23 تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش خودشفقت‌ورزی بر استرس ادراک‌شده (0.001>P؛ 0.61=Eta؛ 39.69=F) و انسجام روانی (0.001>P؛ 0.63=Eta؛ 43.25=F) مراقبان سالمند تأثیر معنادار دارد. نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش می‌توان چنین نتیجه گرفت که آموزش خودشفقت‌ورزی می‌تواند به‌عنوان روشی کارآمد به‌منظور کاهش استرس ادراک‌شده و بهبود انسجام روانی مراقبان سالمند به کار رود.fa_IR
dc.format.extent1255
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سیناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Nursing and Midwifery Careen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.32592/ajnmc.32.1.59
dc.subjectآموزش خودشفقت‌ورزیfa_IR
dc.subjectاسترس ادراک‌شدهfa_IR
dc.subjectانسجام روانیfa_IR
dc.subjectمراقبان سالمندfa_IR
dc.subjectسلامت روانfa_IR
dc.titleاثربخشی آموزش خودشفقت‌ورزی بر استرس ادراک‌شده و انسجام روانی مراقبان سالمندfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشي اصیلfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، کرج، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume32
dc.citation.issue1
dc.citation.spage59
dc.citation.epage68


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد