| dc.contributor.author | مردانیان دهکردی, لیلا | fa_IR |
| dc.contributor.author | خوش کشت, سحر | fa_IR |
| dc.contributor.author | هاشمی, نرگس | fa_IR |
| dc.contributor.author | یعقوب زاده, آمنه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1403-04-19T05:16:20Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2024-07-09T05:16:38Z | |
| dc.date.available | 1403-04-19T05:16:20Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2024-07-09T05:16:38Z | |
| dc.date.issued | 2024-02-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1402-11-12 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | مردانیان دهکردی, لیلا, خوش کشت, سحر, هاشمی, نرگس, یعقوب زاده, آمنه. (1402). تبیین تجربهی زیستهی دانشجویان پرستاری از شجاعت اخلاقی در محیطهای بالینی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا, 32(1), 39-50. doi: 10.32592/ajnmc.32.1.39 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2676-5748 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.32592/ajnmc.32.1.39 | |
| dc.identifier.uri | http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2660-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1087255 | |
| dc.description.abstract | سابقه و هدف: شجاعت اخلاقی بخشی از ملزومات حرفهی پرستاری به شمار میرود و پیشنیاز آن آموزش و تقویت این ویژگی در دورهی دانشجویی است. مطالعهی حاضر با هدف کشف تجارب زیستهی دانشجویان پرستاری از شجاعت اخلاقی در محیطهای بالینی انجام شد.
مواد و روشها: مطالعهی حاضر ﺑﺎ روﻳﻜﺮد پدیدارشناسی هرمنوتیک انجام شد. نمونهگیری بهصورت هدفمند از بین دانشجویان پرستاری ترم 7 و 8 که واحدهای تئوری خود را بهطور کامل گذرانده بودند، انجام شد. جمعآوری دادهها با استفاده از مصاحبهی نیمهساختاریافته تا به رسیدن به غنای دادهها ادامه یافت و در نهایت، 10 نفر در این مطالعه شرکت کردند و تجزیهوتحلیل دادهها بر اساس روش دیکلمن انجام شد.
یافتهها: یافتههای حاصل از مطالعهی حاضر بیانگر دو درونمایهی (تم) اصلی وجدان اخلاقی (قاطعیت در اصلاح عمل و حاکمیت اخلاقی) و توسعهی راهبرد اخلاقی (تعهد شخصی و تکامل اخلاقی) بود.
نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش نشان داد که دانشجویان با خصیصهی شجاعت اخلاقی از وجدان اخلاقی شامل قاطعیت در اصلاح عمل و حاکمیت اخلاقی برخوردار هستند و این خصیصه سبب توسعهی راهبرد اخلاقی میشود. با توجه به اینکه مأموریت اصلی آموزش پرستاری تربیت پرستارانی توانمند و شایسته است که دانش و مهارت لازم برای ارائهی مراقبتهای پرستاری باکیفیت، حفظ و ارتقای سلامت جامعه را داشته باشند، سیستمهای آموزشی میتوانند با بهرهگیری از نتایج این مطالعه، به ارزشیابی برنامههای آموزشی خود بپردازند و نقایص خود را برطرف کنند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1405 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی همدان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.32592/ajnmc.32.1.39 | |
| dc.subject | اخلاقیات | fa_IR |
| dc.subject | دانشجویان | fa_IR |
| dc.subject | پرستاری | fa_IR |
| dc.subject | مطالعهی کیفی | fa_IR |
| dc.subject | چالش های اخلاق در مراقبت | fa_IR |
| dc.title | تبیین تجربهی زیستهی دانشجویان پرستاری از شجاعت اخلاقی در محیطهای بالینی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي اصیل | fa_IR |
| dc.contributor.department | مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه پرستاری داخلی-جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکدهی پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکدهی پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 32 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 39 | |
| dc.citation.epage | 50 | |