• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا
    • دوره 32, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا
    • دوره 32, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تبیین تجربه‌ی زیسته‌ی دانشجویان پرستاری از شجاعت اخلاقی در محیط‌های بالینی

    (ندگان)پدیدآور
    مردانیان دهکردی, لیلاخوش کشت, سحرهاشمی, نرگسیعقوب زاده, آمنه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.372 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي اصیل
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    سابقه و هدف: شجاعت اخلاقی بخشی از ملزومات حرفه‌ی پرستاری به شمار می‌رود و پیش‌نیاز آن آموزش و تقویت این ویژگی در دوره‌ی دانشجویی است. مطالعه‌ی حاضر با هدف کشف تجارب زیسته‌ی دانشجویان پرستاری از شجاعت اخلاقی در محیط­های بالینی انجام شد. مواد و روش‌‌ها: مطالعه‌ی حاضر ﺑﺎ روﻳﻜﺮد پدیدارشناسی هرمنوتیک انجام شد. نمونه‌گیری به‌صورت هدفمند از بین دانشجویان پرستاری ترم 7 و 8 که واحدهای تئوری خود را به‌طور کامل گذرانده بودند، انجام شد. جمع‌آوری داده­ها با استفاده از مصاحبه‌ی نیمه‌ساختار‌یافته تا به رسیدن به غنای داده­ها ادامه یافت و در نهایت، 10 نفر در این مطالعه شرکت کردند و تجزیه‌وتحلیل داده­ها بر اساس روش دیکلمن انجام شد. یافته‌ها: یافته‌های حاصل از مطالعه‌ی حاضر بیانگر دو درون‌مایه‌ی (تم) اصلی وجدان اخلاقی (قاطعیت در اصلاح عمل  و حاکمیت اخلاقی) و توسعه‌ی راهبرد اخلاقی (تعهد شخصی و تکامل اخلاقی) بود. نتیجه‌گیری: یافته­های این پژوهش نشان داد که دانشجویان با خصیصه‌ی شجاعت اخلاقی از وجدان اخلاقی شامل قاطعیت در اصلاح عمل و حاکمیت اخلاقی برخوردار هستند و این خصیصه سبب توسعه‌ی راهبرد اخلاقی می­شود. با توجه به اینکه مأموریت اصلی آموزش پرستاری تربیت پرستارانی توانمند و شایسته است که دانش و مهارت لازم برای ارائه‌ی مراقبت­های پرستاری باکیفیت، حفظ و ارتقای سلامت جامعه را داشته باشند، سیستم‌های آموزشی می‌توانند با بهره‌گیری از نتایج این مطالعه، به ارزشیابی برنامه‌های آموزشی خود بپردازند و نقایص خود را برطرف کنند.
    کلید واژگان
    اخلاقیات
    دانشجویان
    پرستاری
    مطالعه‌ی کیفی
    چالش های اخلاق در مراقبت

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2024-02-01
    1402-11-12
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی همدان
    سازمان پدید آورنده
    مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
    گروه پرستاری داخلی-جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
    دانشکده‌ی پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
    دانشکده‌ی پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران

    شاپا
    2676-5748
    URI
    https://dx.doi.org/10.32592/ajnmc.32.1.39
    http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2660-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1087255

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب