تبیین تجربهی زیستهی دانشجویان پرستاری از شجاعت اخلاقی در محیطهای بالینی
(ندگان)پدیدآور
مردانیان دهکردی, لیلاخوش کشت, سحرهاشمی, نرگسیعقوب زاده, آمنهنوع مدرک
Textپژوهشي اصیل
زبان مدرک
فارسیچکیده
سابقه و هدف: شجاعت اخلاقی بخشی از ملزومات حرفهی پرستاری به شمار میرود و پیشنیاز آن آموزش و تقویت این ویژگی در دورهی دانشجویی است. مطالعهی حاضر با هدف کشف تجارب زیستهی دانشجویان پرستاری از شجاعت اخلاقی در محیطهای بالینی انجام شد.
مواد و روشها: مطالعهی حاضر ﺑﺎ روﻳﻜﺮد پدیدارشناسی هرمنوتیک انجام شد. نمونهگیری بهصورت هدفمند از بین دانشجویان پرستاری ترم 7 و 8 که واحدهای تئوری خود را بهطور کامل گذرانده بودند، انجام شد. جمعآوری دادهها با استفاده از مصاحبهی نیمهساختاریافته تا به رسیدن به غنای دادهها ادامه یافت و در نهایت، 10 نفر در این مطالعه شرکت کردند و تجزیهوتحلیل دادهها بر اساس روش دیکلمن انجام شد.
یافتهها: یافتههای حاصل از مطالعهی حاضر بیانگر دو درونمایهی (تم) اصلی وجدان اخلاقی (قاطعیت در اصلاح عمل و حاکمیت اخلاقی) و توسعهی راهبرد اخلاقی (تعهد شخصی و تکامل اخلاقی) بود.
نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش نشان داد که دانشجویان با خصیصهی شجاعت اخلاقی از وجدان اخلاقی شامل قاطعیت در اصلاح عمل و حاکمیت اخلاقی برخوردار هستند و این خصیصه سبب توسعهی راهبرد اخلاقی میشود. با توجه به اینکه مأموریت اصلی آموزش پرستاری تربیت پرستارانی توانمند و شایسته است که دانش و مهارت لازم برای ارائهی مراقبتهای پرستاری باکیفیت، حفظ و ارتقای سلامت جامعه را داشته باشند، سیستمهای آموزشی میتوانند با بهرهگیری از نتایج این مطالعه، به ارزشیابی برنامههای آموزشی خود بپردازند و نقایص خود را برطرف کنند.
کلید واژگان
اخلاقیاتدانشجویان
پرستاری
مطالعهی کیفی
چالش های اخلاق در مراقبت
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2024-02-011402-11-12
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی همدانسازمان پدید آورنده
مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایرانگروه پرستاری داخلی-جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
دانشکدهی پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
دانشکدهی پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران




