نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorحیدری, رضاfa_IR
dc.contributor.authorزرین کلام, ابراهیمfa_IR
dc.date.accessioned1403-04-19T00:54:31Zfa_IR
dc.date.accessioned2024-07-09T00:54:32Z
dc.date.available1403-04-19T00:54:31Zfa_IR
dc.date.available2024-07-09T00:54:32Z
dc.date.issued2024-06-01en_US
dc.date.issued1403-03-12fa_IR
dc.identifier.citationحیدری, رضا, زرین کلام, ابراهیم. (1403). ارزیابی کارایی معادلات برآوردی حداکثر ضربان قلب جهت تنظیم شدت فعالیت بدنی در دانش‌آموزان 8 تا 12ساله. مجله پزشكي باليني ابن سينا, 31(1), 62-69. doi: 10.32592/ajcm.31.1.62fa_IR
dc.identifier.issn2588-722X
dc.identifier.issn2588-7238
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.32592/ajcm.31.1.62
dc.identifier.urihttp://sjh.umsha.ac.ir/article-1-2949-other.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1085098
dc.description.abstractسابقه و هدف: متخصصان قلب و عروق و ورزش برای کنترل فشار کار در ورزش و توان‌بخشی، استفاده از شاخص‌های هزینه‌ی اکسیژن مصرفی، ضربان قلب و شاخص خستگی را توصیه می‌کنند. در این میان، کنترل شدت ورزش به‌وسیله‌ی شاخص ضربان قلب بسیار رایج است. بااین‌حال، در ابتدا باید حداکثر ضربان قلب (HRmax) به‌عنوان مبنای محاسبات، اندازه‌گیری یا برآورد شود. هدف از مطالعه‌ی حاضر، ارزیابی روایی معادلات برآورد HRmax در دانش‌آموزان 8 تا 12ساله‌ی سالم بود. مواد و روش‌‌ها: در مطالعه‌ی کاربردی حاضر که از نوع هم‌بستگی بود، شاخص HRmax به دو روش آزمون ورزشی فزاینده و معادلات رگرسیونی ویژه‌ی کودکان در 205 پسر سالم 8 تا 12ساله به‌ترتیب اندازه‌گیری و برآورد شد. به‌منظور مقایسه‌ی HRmax برآوردشده و اندازه‌گیری‌شده از هم‌بستگی پیرسون، تی همبسته و ریشه‌ی میانگین مربعات خطا استفاده شد. یافته‌ها: هم‌بستگی ضعیفی بین HRmax برآوردشده و اندازه‌گیری‌شده مشاهده شد (0.18 - 0.09=R). اختلاف معناداری بین HRmax برآوردشده و اندازه‌گیری‌شده وجود داشت (ضربه در دقیقه 4.8-1.4= میانگین اختلاف) (0.05>P)، به‌طوری که معادله‌ی Nikolaidis به بیش‌تخمینی معنادار و معادلات Shargal و Gelbert به کم‌تخمینی معنادار HRmax منجر شد. همچنین، مقادیر ریشه‌ی میانگین مربعات خطا در معادلات برآورد HRmax، بالا بود (ضربه در دقیقه 7.4 – 6.9 = RMSE). نتیجه‌گیری: با توجه به ناکارآمدی معادلات خارجی برآورد HRmax در کودکان ایرانی، طراحی معادلات بومی توصیه می‌شودfa_IR
dc.format.extent1345
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله پزشكي باليني ابن سيناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Clinical Medicineen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.32592/ajcm.31.1.62
dc.subjectدانش‌آموزانfa_IR
dc.subjectشدت تمریناتfa_IR
dc.subjectضربان قلبfa_IR
dc.subjectطب ورزشيfa_IR
dc.titleارزیابی کارایی معادلات برآوردی حداکثر ضربان قلب جهت تنظیم شدت فعالیت بدنی در دانش‌آموزان 8 تا 12سالهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentگروه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume31
dc.citation.issue1
dc.citation.spage62
dc.citation.epage69
nlai.contributor.orcid0009-0002-8427-6970


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد