نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorسواره, سروشfa_IR
dc.contributor.authorقادری, فرانکfa_IR
dc.contributor.authorوردست, محمدرضاfa_IR
dc.contributor.authorجهانگیری, آذینfa_IR
dc.date.accessioned1403-04-18T23:33:51Zfa_IR
dc.date.accessioned2024-07-08T23:34:01Z
dc.date.available1403-04-18T23:33:51Zfa_IR
dc.date.available2024-07-08T23:34:01Z
dc.date.issued2024-01-01en_US
dc.date.issued1402-10-11fa_IR
dc.identifier.citationسواره, سروش, قادری, فرانک, وردست, محمدرضا, جهانگیری, آذین. (1402). مطالعه هم‌ارزی زیستی برون تن بر روی دو برند ژنریک قرص ایبوپروفن 200 میلی‌گرم در بازار دارویی ایران. مجله مطالعات علوم پزشکی, 34(11), 710-718. doi: 10.61186/umj.34.11.6fa_IR
dc.identifier.issn2717-008X
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.61186/umj.34.11.6
dc.identifier.urihttp://umj.umsu.ac.ir/article-1-6123-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1084556
dc.description.abstractپیش‌زمینه و هدف: مطالعه هم‌ارزی زیستی جهت ارزیابی برابری خصوصیات دارویی بین دو محصول متفاوت است. این مطالعه به بررسی خصوصیات فیزیکوشیمایی و هم‌ارزی زیستی برون‌تن بین فرمولاسیون‌های مختلف قرص‌ ایبوپروفن 200 میلی‌گرم موجود در بازار ایران و برند مرجع، بعد از ورود به بازار پرداخته است. مواد و روش‌ کار: سه فرآورده از قرص ایبوپروفن شامل یک برند خارجی (رفرانس) و دو برند داخلی انتخاب و ازلحاظ مقدار ماده‌موثره (assay)، یکنواختی محتوا، تست انحلال طبق USP و محاسبه فاکتور تفاوت f1 و تشابه f2 مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج تست assay برای شرکت G1، G2 و رفرانس به ترتیب 85/106، 44/100 و 8/104 درصد میزان داروی ادعاشده در برچسب فرآورده به دست آمد. شاخص مقبولیت (AV) در تست یکنواختی محتوا به ترتیب برای شرکت G1، G2 و رفرانس 22/10، 8/25 و 57/10 به دست آمد در تست انحلال، میانگین درصد رهش در پایان 60 دقیقه به ترتیب برابر 2/88، 96/91 و 74/92 و مقادیر فاکتورهای تفاوت و تشابه به ترتیب برای شرکت G1 برابر 63/16 و 28/38 و شرکت G2 برابر 06/2 و 51/82 به دست آمد. بحث و نتیجه‌گیری: بر اساس تست assay، هر سه شرکت در محدوده 90 تا 110 درصد برچسب یا لیبل قرار داشته و تأیید می‌شوند. در تست یکنواختی محتوا که AV باید زیر 15 باشد، تنها برند G1 و رفرانس تأیید شدند. در تست تولرانس همه برندها توانستند بیش از 80 درصد دارو را آزاد کنند. همچنین در مورد فاکتورهای f1 و f2 که به ترتیب باید زیر 15 و بالای 50 باشند، تنها شرکت G2 تأیید شد. با توجه به نتایج حاصل‌شده از تست هم‌ارزی زیستی برون‌تن، هیچ‌یک از برندهای ژنریک بررسی‌شده قابلیت جایگزینی کامل با برند مرجع را ندارند. در مورد شرکت G1 تفاوت حاصل‌شده در رهش می‌تواند به تفاوت نوع روکش فراورده تست و رفرانس مرتبط باشد که در این صورت جهت اثبات هم‌ارزی زیستی این دو فراورده انجام آزمون درون تن نیز ضروری است.  fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ارومیهfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مطالعات علوم پزشکیfa_IR
dc.relation.ispartofStudies in Medical Sciencesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.61186/umj.34.11.6
dc.subjectهم‌ارزی زیستیfa_IR
dc.subjectفاکتور تفاوتfa_IR
dc.subjectتست انحلالfa_IR
dc.subjectایبوپروفنfa_IR
dc.subjectفاکتور تشابهfa_IR
dc.subjectداروسازیfa_IR
dc.titleمطالعه هم‌ارزی زیستی برون تن بر روی دو برند ژنریک قرص ایبوپروفن 200 میلی‌گرم در بازار دارویی ایرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشي(توصیفی- تحلیلی)fa_IR
dc.contributor.departmentدکترای عمومی داروسازی، دانشکده داروسازی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیهfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی ارومیهfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی ارومیهfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی ارومیهfa_IR
dc.citation.volume34
dc.citation.issue11
dc.citation.spage710
dc.citation.epage718
nlai.contributor.orcid0009-0002-2652-2192


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد