شناسایی ابعاد و مؤلفه های مؤثر بر آموزش سواد سلامت بیماران مبتلا به دیابت بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران
(ندگان)پدیدآور
برزویی, طاهرهبانوکردستانی, فرشتهاشک تراب, طاهرهدلگشایی, یلداشیرزاد کبریا, بهارک
نوع مدرک
Textكيفي
زبان مدرک
فارسیچکیده
سابقه و هدف: سواد سلامت بهعنوان یک مسئله جهانی در قرن 21 از اهمیت روزافزون برخوردار است. یکی از متغیرهای تأثیرگذار بر میزان دانش و آگاهی بیماران از بیماری خود، سواد سلامت است. هدف اصلی این مقاله شناسایی ابعاد و مؤلفه های مؤثر بر آموزش سواد سلامت بیماران مبتلا به دیابت بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران بود.
روش بررسی: در مطالعه کیفی حاضر با 18 نفر از خبرگان آموزش بهداشت، آموزش پزشکی، پرستاری و اعضای هیأت علمی با حداقل تحصیلات دکتری در مدیریت آموزشی و مدیریت آموزش عالی که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند مصاحبه انجام شد. روش گردآوری داده ها مصاحبه نیمه ساختار یافته بود که به روش تحلیل محتوی کیفی قراردادی تجزیه و تحلیل شدند. اعتبار داده ها با استفاده از معیارهای لینکلن و گوبا تایید شد.
یافتهها: با تحلیل دیدگاه مشارکت کنندگان عوامل مؤثر بر آموزش سواد سلامت در شش بعد شامل «سواد پایه، سواد تخصصی، سواد اجتماعی، سواد فرهنگی، سواد رسانه ای و مدیریت دیابت" با 17 مؤلفه و 87 شاخص شناسایی شد.
نتیجهگیری: شناسایی ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای مؤثر بر آموزش سواد سلامت می تواند زیر بنایی برای طراحی الگو برای آموزش سواد سلامت بیماران مبتلا به دیابت باشد.
کلید واژگان
آموزشسواد سلامت
بیماران مبتلا به دیابت
مدیریت آموزشی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2024-02-011402-11-12
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایراناستادیار، گروه مدیریت آموزشی وآموزش عالی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
استاد، گروه مدیریت پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، علــوم پزشــکی تهــران، دانشــگاه آزاد اســلامی، تهران، ایران
استادیار، گروه مدیریت آموزشی وآموزش عالی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
استادیار، گروه مدیریت آموزشی وآموزش عالی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
شاپا
1023-59222008-3386



