• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش پرستاری
    • دوره 18, شماره 6
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش پرستاری
    • دوره 18, شماره 6
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تحلیل ترجمان دانش پایان نامه های کارشناسی ارشد پرستاری و مامایی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران

    (ندگان)پدیدآور
    اردستانی محمدی, فاطمهحسینی, امینراستی, آرزوبهرام نژاد, فاطمه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    283.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    تحقیقات کیفی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: استفاده از انتقال دانش و یافته­های مطالعات در سیستم­های مراقبتی بهداشت و درمان می­تواند جهت حفظ جان میلیون­ها نفر کمک کننده باشد. این فرآیند همچنین نقش موثری را در جلوگیری از زیان­های مالی حوزه سلامت دارد. نظر به اهمیت فرآیند ترجمان دانش در پایان­ نامه ­های دفاع­نهایی­شده، این مطالعه­ با هدف تحلیل ترجمان دانش پایان­ نامه ­های کارشناسی ارشد پرستاری و مامایی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام گرفت. روش کار: این مطالعه یک مطالعه توصیفی با شیوه نمونه­گیری سرشماری بود که بر روی مجموعه پایان­نامه­های دفاع­نهایی­شده از سال1390 تا اسفند سال 1398 کارشناسی ارشد پرستاری و مامایی مستند در دانشکده پرستاری و مامایی تهران انجام شد.  موضوعات (گرایش­های) پایان­نامه­ها مطابق با فرم محقق­ساخته، با هدف تحلیل ترجمان دانش مورد بررسی قرار گرفت. در گام بعدی و در رویکرد کیفی، محتوای پیام­های آموزشی برای مخاطبین پایان­نامه­ها مورد بررسی قرار گرفت. یافته­ها: در رشته پرستاری، موضوعات مراقبت و حرفه پرستاری، جوامع هدف بیماران و پرستاران و متد کارآزمایی بالینی و توصیفی مقطعی بیشترین فراوانی را در مطالعات داشتند. در رشته مامایی نیز موضوعات مراقبت مامایی و آموزش به بیمار، جوامع هدف بیماران و ماماها و متد کارآزمایی بالینی و نیمه­تجربی بیشترین فراوانی را در مطالعات داشتند. در بخش کیفی در چهار تم اصلی بعد بالین، بعدآموزش، بعد پژوهش و بعد مدیریت دسته­بندی صورت گرفت. نتیجه­گیری:  نتایج نشان داد، توجه به اینکه نتایج یک مطالعه می تواند در چه بخشهای و برای چه گروههای مورد استفاده قرار بگیرد، در پایان نامه های دانشکده پرستاری و مامایی مد نظر قرار گرفته است. هرچند تا رسیدن به معیارهای ترجمان دانش و بکارگیری نتایج توسط ذی نفعان هنوز فاصله است. توصیه میشود، با برگزاری کارگاه های آموزشی در خصوص ترجمان دانش و در نظر گرفتن تشویق برای تیم تحقیق جهت گام برداشتن به سوی ترجمان دانش در این زمینه فعالیت صورت بگیرد.  
    کلید واژگان
    ترجمان دانش
    پایان نامه
    کارشناسی ارشد
    پرستاری
    مامایی
    دانشگاه علوم پزشکی تهران.
    پرستاری

    شماره نشریه
    6
    تاریخ نشر
    2024-01-01
    1402-10-11
    ناشر
    انجمن علمی پرستاری ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
    دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
    دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
    دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران

    شاپا
    1735-7012
    1735-9074
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/IJNR.18.6.24
    http://ijnr.ir/article-1-2783-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1077894

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب