تحلیل ترجمان دانش پایان نامه های کارشناسی ارشد پرستاری و مامایی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
(ندگان)پدیدآور
اردستانی محمدی, فاطمهحسینی, امینراستی, آرزوبهرام نژاد, فاطمهنوع مدرک
Textتحقیقات کیفی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: استفاده از انتقال دانش و یافتههای مطالعات در سیستمهای مراقبتی بهداشت و درمان میتواند جهت حفظ جان میلیونها نفر کمک کننده باشد. این فرآیند همچنین نقش موثری را در جلوگیری از زیانهای مالی حوزه سلامت دارد. نظر به اهمیت فرآیند ترجمان دانش در پایان نامه های دفاعنهاییشده، این مطالعه با هدف تحلیل ترجمان دانش پایان نامه های کارشناسی ارشد پرستاری و مامایی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام گرفت.
روش کار: این مطالعه یک مطالعه توصیفی با شیوه نمونهگیری سرشماری بود که بر روی مجموعه پایاننامههای دفاعنهاییشده از سال1390 تا اسفند سال 1398 کارشناسی ارشد پرستاری و مامایی مستند در دانشکده پرستاری و مامایی تهران انجام شد. موضوعات (گرایشهای) پایاننامهها مطابق با فرم محققساخته، با هدف تحلیل ترجمان دانش مورد بررسی قرار گرفت. در گام بعدی و در رویکرد کیفی، محتوای پیامهای آموزشی برای مخاطبین پایاننامهها مورد بررسی قرار گرفت.
یافتهها: در رشته پرستاری، موضوعات مراقبت و حرفه پرستاری، جوامع هدف بیماران و پرستاران و متد کارآزمایی بالینی و توصیفی مقطعی بیشترین فراوانی را در مطالعات داشتند. در رشته مامایی نیز موضوعات مراقبت مامایی و آموزش به بیمار، جوامع هدف بیماران و ماماها و متد کارآزمایی بالینی و نیمهتجربی بیشترین فراوانی را در مطالعات داشتند. در بخش کیفی در چهار تم اصلی بعد بالین، بعدآموزش، بعد پژوهش و بعد مدیریت دستهبندی صورت گرفت.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد، توجه به اینکه نتایج یک مطالعه می تواند در چه بخشهای و برای چه گروههای مورد استفاده قرار بگیرد، در پایان نامه های دانشکده پرستاری و مامایی مد نظر قرار گرفته است. هرچند تا رسیدن به معیارهای ترجمان دانش و بکارگیری نتایج توسط ذی نفعان هنوز فاصله است. توصیه میشود، با برگزاری کارگاه های آموزشی در خصوص ترجمان دانش و در نظر گرفتن تشویق برای تیم تحقیق جهت گام برداشتن به سوی ترجمان دانش در این زمینه فعالیت صورت بگیرد.
کلید واژگان
ترجمان دانشپایان نامه
کارشناسی ارشد
پرستاری
مامایی
دانشگاه علوم پزشکی تهران.
پرستاری
شماره نشریه
6تاریخ نشر
2024-01-011402-10-11
ناشر
انجمن علمی پرستاری ایرانسازمان پدید آورنده
دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهراندانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
شاپا
1735-70121735-9074




