| dc.contributor.author | رحمانی بادی, ابوالفضل | fa_IR |
| dc.contributor.author | تقوایی, داود | fa_IR |
| dc.contributor.author | پیرانی, ذبیح | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1402-11-15T22:54:43Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2024-02-04T22:55:03Z | |
| dc.date.available | 1402-11-15T22:54:43Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2024-02-04T22:55:03Z | |
| dc.date.issued | 2023-01-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1401-10-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | رحمانی بادی, ابوالفضل, تقوایی, داود, پیرانی, ذبیح. (1401). پیشبینی خودتنظیمی یادگیری بر اساس سازگاری هیجانی و هوش موفق. مجله علوم پزشکی رازی, 29(11), 436-444. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-7043 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7051 | |
| dc.identifier.uri | http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7260-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1074266 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: خودتنظیمی یادگیری از مؤلفههای مهم و اثرگذار تحصیلی دانشآموزان میباشد که با عوامل روانشناختی در ارتباط است. بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه خودتنظیمی یادگیری با سازگاری هیجانی و هوش موفق در بین دانش آموزان میباشد.
روش کار: روش پژوهش از نوع همبستگی بود که جامعه آماری آن شامل دانش آموزان دختر و پسر دوره متوسطه تهران بود که 456 نفر از آنها به صورت خوشهای چند مرحلهای انتخاب گردیدند و از آنها خواسته شد که پرسشنامههای خودتنظیمی یادگیری ریان و کانل (1989)، هوش موفق گریگورنکو و استرنبرگ (2002) و سازگاری هیجانی رابیو و همکاران (2007) را تکمیل نمایند. از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین سازگاری هیجانی با خودتنظیمی یادگیری (01/0 >p) و نیز هوش موفق با خودتنظیمی یادگیری رابطه معنیداری وجود دارد (01/0 >p). همچنین نتایج نشان داد سازگاری هیجانی و هوش موفق به صورت مثبت و معنیدار خودتنظیمی یادگیری را پیش بینی مینمایند (001/0 =p).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج میتوان بیان کرد که هر چقدر هوش موفق و سازگاری هیجانی بالاتر باشد خودتنظیمی یادگیری نیز بالاتر خواهد بود و به همین خاطر باید خاطرنشان کرد که والدین و مسئولین آموزشی و نظام تعلیم و تربیت جهت تقویت خودتنظیمی تحصیلی باید محیطهای غنی برای تقویت این دو مولفه برای فراگیران فراهم نمایند. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علوم پزشکی رازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Razi Journal of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | هوش موفق | fa_IR |
| dc.subject | سازگاری هیجانی | fa_IR |
| dc.subject | خودتنظیمی یادگیری | fa_IR |
| dc.subject | روانشناسی بالینی | fa_IR |
| dc.title | پیشبینی خودتنظیمی یادگیری بر اساس سازگاری هیجانی و هوش موفق | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار، گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 29 | |
| dc.citation.issue | 11 | |
| dc.citation.spage | 436 | |
| dc.citation.epage | 444 | |