• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 29, شماره 11
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 29, شماره 11
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    پیش‌بینی خودتنظیمی یادگیری بر اساس سازگاری هیجانی و هوش موفق

    (ندگان)پدیدآور
    رحمانی بادی, ابوالفضلتقوایی, داودپیرانی, ذبیح
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: خودتنظیمی یادگیری از مؤلفه­های مهم و اثرگذار تحصیلی دانش­آموزان می‎باشد که با عوامل روانشناختی در ارتباط است. بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه خودتنظیمی یادگیری با سازگاری هیجانی و هوش موفق در بین دانش آموزان می‌باشد. روش کار: روش پژوهش از نوع همبستگی بود که جامعه آماری آن شامل دانش آموزان دختر و پسر دوره متوسطه تهران بود که 456 نفر از آن­ها به صورت خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب گردیدند و از آن­ها خواسته شد که پرسشنامه­های خودتنظیمی یادگیری ریان و کانل (1989)، هوش موفق گریگورنکو و استرنبرگ (2002) و سازگاری هیجانی رابیو و همکاران (2007) را تکمیل نمایند. از روش­های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان برای تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده گردید. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین سازگاری هیجانی با خودتنظیمی یادگیری (01/0 >p) و نیز هوش موفق با خودتنظیمی یادگیری رابطه معنی­داری وجود دارد (01/0 >p). همچنین نتایج نشان داد سازگاری هیجانی و هوش موفق به صورت مثبت و معنی­دار خودتنظیمی یادگیری را پیش بینی می­نمایند (001/0 =p). نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج می‌توان بیان کرد که هر چقدر هوش موفق و سازگاری هیجانی بالاتر باشد خودتنظیمی یادگیری نیز بالاتر خواهد بود و به همین خاطر باید خاطرنشان کرد که والدین و مسئولین آموزشی و نظام تعلیم و تربیت جهت تقویت خودتنظیمی تحصیلی باید محیط‌های غنی برای تقویت این دو مولفه برای فراگیران  فراهم نمایند.
    کلید واژگان
    هوش موفق
    سازگاری هیجانی
    خودتنظیمی یادگیری
    روانشناسی بالینی

    شماره نشریه
    11
    تاریخ نشر
    2023-01-01
    1401-10-11
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.
    دانشیار، گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
    استادیار، گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7260-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1074266

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب