پیشبینی خودتنظیمی یادگیری بر اساس سازگاری هیجانی و هوش موفق
(ندگان)پدیدآور
رحمانی بادی, ابوالفضلتقوایی, داودپیرانی, ذبیح
نوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: خودتنظیمی یادگیری از مؤلفههای مهم و اثرگذار تحصیلی دانشآموزان میباشد که با عوامل روانشناختی در ارتباط است. بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه خودتنظیمی یادگیری با سازگاری هیجانی و هوش موفق در بین دانش آموزان میباشد.
روش کار: روش پژوهش از نوع همبستگی بود که جامعه آماری آن شامل دانش آموزان دختر و پسر دوره متوسطه تهران بود که 456 نفر از آنها به صورت خوشهای چند مرحلهای انتخاب گردیدند و از آنها خواسته شد که پرسشنامههای خودتنظیمی یادگیری ریان و کانل (1989)، هوش موفق گریگورنکو و استرنبرگ (2002) و سازگاری هیجانی رابیو و همکاران (2007) را تکمیل نمایند. از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین سازگاری هیجانی با خودتنظیمی یادگیری (01/0 >p) و نیز هوش موفق با خودتنظیمی یادگیری رابطه معنیداری وجود دارد (01/0 >p). همچنین نتایج نشان داد سازگاری هیجانی و هوش موفق به صورت مثبت و معنیدار خودتنظیمی یادگیری را پیش بینی مینمایند (001/0 =p).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج میتوان بیان کرد که هر چقدر هوش موفق و سازگاری هیجانی بالاتر باشد خودتنظیمی یادگیری نیز بالاتر خواهد بود و به همین خاطر باید خاطرنشان کرد که والدین و مسئولین آموزشی و نظام تعلیم و تربیت جهت تقویت خودتنظیمی تحصیلی باید محیطهای غنی برای تقویت این دو مولفه برای فراگیران فراهم نمایند.
کلید واژگان
هوش موفقسازگاری هیجانی
خودتنظیمی یادگیری
روانشناسی بالینی
شماره نشریه
11تاریخ نشر
2023-01-011401-10-11
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.دانشیار، گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
استادیار، گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
شاپا
2228-70432228-7051



