نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorجمشیدی, عباسعلیfa_IR
dc.contributor.authorمصطفی پور, زهراfa_IR
dc.date.accessioned1402-11-15T22:54:24Zfa_IR
dc.date.accessioned2024-02-04T22:54:35Z
dc.date.available1402-11-15T22:54:24Zfa_IR
dc.date.available2024-02-04T22:54:35Z
dc.date.issued2022-12-01en_US
dc.date.issued1401-09-10fa_IR
dc.identifier.citationجمشیدی, عباسعلی, مصطفی پور, زهرا. (1401). نقش تئوری ذهن و خود دلسوزی در پیش بینی خوش بینی تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه. مجله علوم پزشکی رازی, 29(9), 336-344.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-8519-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1074264
dc.description.abstractزمینه و هدف: از تحولات عمده در روانشناسی و علوم تربیتی که در دهه­های اخیر مورد توجه قرار گرفته است، مبحث تئوری ذهن و اثرگذاری آن بر تحصیل می­باشد. لذا هدف پژوهش نقش تئوری ذهن و خود دلسوزی در پیش بینی خوش بینی تحصیلی دانش­آموزان مقطع متوسطه بود. روش کار: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه­ی آماری  شامل کلیه دانش­آموزان مقطع متوسطه دوم اسلامشهر که در سال 1400 بوده که مشغول به تحصیل بودند که برابر با 1600 نفر بود و حجم نمونه آماری از طریق جدول کرجسی مورگان به تعداد 310 نفر، به روش نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب گردید. برای جمع آوری داده­ها از پرسشنامه نظریه ذهن استیرنمن (1999)، خود دلسوزی نف (2003)، خوش بینی تحصیلی بیرد و همکاران (2010) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل آماری داده ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده شد. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین نمره کلی و زیر مقیاس­های تئوری ذهن و خوددلسوزی با خوش بینی تحصیلی رابطه مثبت و معنادار  وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان می­دهد که از بین مولفه­های تئوری ذهن،  نمره کلی تئوری ذهن متغیری است که وارد مدل رگرسیون شده و توانسته است حدود 7 درصد از تغییرات مربوط به خوش­بینی تحصیلی را تبیین کند و همچنین از بین مولفه­های خوددلسوزی زیرمقیاس قضاوت نسبت به خود اولین متغیری است که وارد مدل رگرسیون شده و به همراه متغیر مهربانی با خود و متغیر اشتراکات انسانی توانست حدود 11 درصد از واریانس خوش­بینی تحصیلی را تبیین کند. نتیجه‌گیری: به طور کلی می­توان بیان داشت که تئوری ذهن و خوددلسوزی از عوامل مهم و مؤثر بر افزایش سطح خوش­بینی تحصیلی در دانش­آموزان می­باشد لذا توجه به این عوامل از اهمیت بسزایی در دستیابی به اهداف آموزشی برخوردار می­باشد.fa_IR
dc.format.extent1352
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectتئوری ذهنfa_IR
dc.subjectخوددلسوزیfa_IR
dc.subjectخوش بینی تحصیلیfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleنقش تئوری ذهن و خود دلسوزی در پیش بینی خوش بینی تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentمربی گروه علوم تربیتی ، دانشگاه پیام نور ، تهران ، ایران،fa_IR
dc.contributor.departmentمربی گروه علوم تربیتی ، دانشگاه پیام نور ، تهران ، ایرانfa_IR
dc.citation.volume29
dc.citation.issue9
dc.citation.spage336
dc.citation.epage344


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد