تبیین نقش گرایش احساسی سرمایه گذاران بر نقدشوندگی سهام شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران
(ندگان)پدیدآور
مریدی پور, حمیدهمت فر, محمودجنانی, محمد حسننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش های زیادی نشان می دهد که قدرت نقدشوندگی دارایی ها که از متغیرهای مورد توجه سرمایه گذاران می باشد تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله احساسات سرمایه گذاران قرار دارد.احساسات سرمایه گذاران در بازار توسط دیدگاه مالی رفتاری تبیین می شود این دیدگاه در نقطه مقابل ﺗﺌوری های مالی کلاسیک است.از این رو در این پژوهش هدف اصلی را بررسی رابطه بین ویژگی های احساسی سرمایه گذاران و نقدشوندگی سهام در بازار سرمایه ایران قرار دادیم.برای این منظور داده های 95 شرکت از میان شرکت های فعال بازار سرمایه در یک دوره 7 ساله طی سال های 1392 تا 1398 با استفاده از مدل رگرسیون چند منغیره مبتنی بر تکنیک داده های ترکیبی مورد بررسی قرار گرفت.نتایج آزمون فرضیه های پژوهش نشان داد که بین ویزگی های احساسی سرمایه گذاران و نقدشوندگی سهام شرکت های بزرگ و کوچک رابطه ی معنی دار وجود دارد.و با توجه به سطح معنی داری متغیرهای تعدیل کننده مدل پژوهش،ویژگی های احساسی بالا و پایین در شرکت های کوچک رابطه ی معنی دار منفی با نقدشوندگی سهام دارند ولی وجود رابطه معنی دار برای شرکت های بزرگ تایید نگردید.هم چنین با توجه با آمارهF ،می توان معنی دار بودن کل مدل رگرسیونی را نتیجه گرفت.و با توجه به مقدار آماره دوربین واتسون،خود همبستگی شدید سریالی بین متغیرهای پژوهش وجود ندارد
کلید واژگان
مالی رفتاریﺗﺌوری های مالی کلاسیک
ویژگی های احساسی سرمایه گذاران
نقدشوندگی سهام
شماره نشریه
42تاریخ نشر
2022-06-221401-04-01
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری گروه حسابداری، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد ایران.دانشیار گروه حسابداری، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد ایران
استادیار گروه حسابداری، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد ایران .




