نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعصاریان, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorقریشی, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorصالحی نجف آبادی, حمیدهfa_IR
dc.contributor.authorرحیمی, حبیب الهfa_IR
dc.date.accessioned1402-11-06T08:42:28Zfa_IR
dc.date.accessioned2024-01-26T08:42:29Z
dc.date.available1402-11-06T08:42:28Zfa_IR
dc.date.available2024-01-26T08:42:29Z
dc.date.issued2023-12-01en_US
dc.date.issued1402-09-10fa_IR
dc.identifier.citationعصاریان, فاطمه, قریشی, فاطمه, صالحی نجف آبادی, حمیده, رحیمی, حبیب اله. (1402). بررسی کیفیت زندگی کودکان 8 تا 12 سال مبتلا به اختلال بیش فعالی –کم توجهی در طی پاندمی کووید 19 مراجعه کننده به بیمارستان کارگرنژاد کاشان در سال 1401. دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض, 27(6), 13-13.fa_IR
dc.identifier.issn1029-7855
dc.identifier.issn2008-9821
dc.identifier.urihttp://feyz.kaums.ac.ir/article-1-4942-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1068673
dc.description.abstractسابقه وهدف : اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) یکی از شایع ترین اختلالات عصبی رفتاری در بین کودکان است که تأثیر منفی بر طیف وسیعی از جنبه ها از جمله توانایی یادگیری، روابط بین فردی، عزت نفس و احساسات دارد. پس از طغیان کووید-19 مدارس تعطیل شدند و در نتیجه آن کودکان در خانه ها ماندند. که این مسئله کودکان مبتلا به ADHD را با چالش های قابل توجهی مواجه کرد. لذا این مطالعه با هدف  بررسی کیفیت زندگی کودکان 8 تا 12 سال مبتلا به اختلال بیش فعالی –کم توجهی در طول  پاندمی کووید -19انجام شد . مواد و روشها : در مطالعه‌ی مقطعی حاضر، تعداد 54 کودک مبتلا به ADHD  در درمانگاه بیمارستان   کارگرنژاد کاشان در سال 1401     وارد مطالعه شدند . در این مطالعه از پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه کیفیت زندگی  pedsQL استفاده شد کودکان در چهار حوزه عملکری شامل؛ جسمانی، عاطفی، اجتماعی و تحصیلی مورد ارزیابی قرار گرفتند و نمره کل به عنوان شاخص کیفیت زندگی محسوب شد. داده ها پس از جمع آوری با نرم افزار SPSSپردازش و با آزمونهای آماری فیشر و کای اسکوئر تجزیه تحلیل شدند . یافته ها:  میانگین سنی افراد مورد مطالعه  1.43 ± 9.15 سال بود. دراین مطالعه بیشترین نمره در  هر زیر گروه مختص به عملکرد اجتماعی با نمره 100 و کمترین نمره ثبت شده مرتبط با زیرگروه عملکرد اجتماعی با نمره 5 می باشد. عملکرد جسمانی کودکان با میانگین 15.08 ± 74.48 بالاترین عملکرد را ثبت کرده است و در مقابل عملکرد تحصیلی با میانگین 15.17 ± 53.33 ضعیف ترین عملکرد در این کودکان می باشد. در میان بررسی نتایج پرسشنامه و خصوصیات دموگرافیک، از میان زیر گروه های مورد بررسی، میان عملکرد تحصیلی و جنسیت رابطه معنادار دیده می شود(0.04=p). و در ارتباط با تحصیلات والدین به نظر می رسد با افزایش سطح تحصیلات پدر و مادر کیفیت زندگی این کودکان افت می کند. بحث و نتیجه گیری: در این مطالعه ، با افزایش تحصیلات والدین سطح کیفیت زندگی کودکان افت بیشتری داشت لذا    موضوع رسیدگی به این امر و اهمیت این مساله  در خصوص وضعیت مراقبت از این کودکان و میزان ارتباط موثر والدین با ایشان بسیار ضروری به نظر می رسد .  fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی کاشانfa_IR
dc.relation.ispartofدوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيضfa_IR
dc.relation.ispartofFeyz Journal of Kashan University of Medical Sciencesen_US
dc.subjectکیفیت زندگیfa_IR
dc.subjectاختلال نقص توجه و بیش فعالیfa_IR
dc.subjectکووید-19fa_IR
dc.subjectعمومىfa_IR
dc.titleبررسی کیفیت زندگی کودکان 8 تا 12 سال مبتلا به اختلال بیش فعالی –کم توجهی در طی پاندمی کووید 19 مراجعه کننده به بیمارستان کارگرنژاد کاشان در سال 1401fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایراندانشگاه علوم پزشکی کاشانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکزتحقیقات مدیریت اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume27
dc.citation.issue6
dc.citation.spage13
dc.citation.epage13


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد