• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض
    • دوره 27, شماره 6
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض
    • دوره 27, شماره 6
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی کیفیت زندگی کودکان 8 تا 12 سال مبتلا به اختلال بیش فعالی –کم توجهی در طی پاندمی کووید 19 مراجعه کننده به بیمارستان کارگرنژاد کاشان در سال 1401

    (ندگان)پدیدآور
    عصاریان, فاطمهقریشی, فاطمهصالحی نجف آبادی, حمیدهرحیمی, حبیب اله
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    سابقه وهدف : اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) یکی از شایع ترین اختلالات عصبی رفتاری در بین کودکان است که تأثیر منفی بر طیف وسیعی از جنبه ها از جمله توانایی یادگیری، روابط بین فردی، عزت نفس و احساسات دارد. پس از طغیان کووید-19 مدارس تعطیل شدند و در نتیجه آن کودکان در خانه ها ماندند. که این مسئله کودکان مبتلا به ADHD را با چالش های قابل توجهی مواجه کرد. لذا این مطالعه با هدف  بررسی کیفیت زندگی کودکان 8 تا 12 سال مبتلا به اختلال بیش فعالی –کم توجهی در طول  پاندمی کووید -19انجام شد . مواد و روشها : در مطالعه‌ی مقطعی حاضر، تعداد 54 کودک مبتلا به ADHD  در درمانگاه بیمارستان   کارگرنژاد کاشان در سال 1401     وارد مطالعه شدند . در این مطالعه از پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه کیفیت زندگی  pedsQL استفاده شد کودکان در چهار حوزه عملکری شامل؛ جسمانی، عاطفی، اجتماعی و تحصیلی مورد ارزیابی قرار گرفتند و نمره کل به عنوان شاخص کیفیت زندگی محسوب شد. داده ها پس از جمع آوری با نرم افزار SPSSپردازش و با آزمونهای آماری فیشر و کای اسکوئر تجزیه تحلیل شدند . یافته ها:  میانگین سنی افراد مورد مطالعه  1.43 ± 9.15 سال بود. دراین مطالعه بیشترین نمره در  هر زیر گروه مختص به عملکرد اجتماعی با نمره 100 و کمترین نمره ثبت شده مرتبط با زیرگروه عملکرد اجتماعی با نمره 5 می باشد. عملکرد جسمانی کودکان با میانگین 15.08 ± 74.48 بالاترین عملکرد را ثبت کرده است و در مقابل عملکرد تحصیلی با میانگین 15.17 ± 53.33 ضعیف ترین عملکرد در این کودکان می باشد. در میان بررسی نتایج پرسشنامه و خصوصیات دموگرافیک، از میان زیر گروه های مورد بررسی، میان عملکرد تحصیلی و جنسیت رابطه معنادار دیده می شود(0.04=p). و در ارتباط با تحصیلات والدین به نظر می رسد با افزایش سطح تحصیلات پدر و مادر کیفیت زندگی این کودکان افت می کند. بحث و نتیجه گیری: در این مطالعه ، با افزایش تحصیلات والدین سطح کیفیت زندگی کودکان افت بیشتری داشت لذا    موضوع رسیدگی به این امر و اهمیت این مساله  در خصوص وضعیت مراقبت از این کودکان و میزان ارتباط موثر والدین با ایشان بسیار ضروری به نظر می رسد .  
    کلید واژگان
    کیفیت زندگی
    اختلال نقص توجه و بیش فعالی
    کووید-19
    عمومى

    شماره نشریه
    6
    تاریخ نشر
    2023-12-01
    1402-09-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی کاشان
    سازمان پدید آورنده
    گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران
    گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران
    گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایراندانشگاه علوم پزشکی کاشان
    مرکزتحقیقات مدیریت اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران

    شاپا
    1029-7855
    2008-9821
    URI
    http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-4942-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1068673

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب