نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعظیمی, داریوشfa_IR
dc.contributor.authorقمری گیوی, حسینfa_IR
dc.contributor.authorرضایی شریف, علیfa_IR
dc.contributor.authorشیخ الاسلامی, علیfa_IR
dc.date.accessioned1402-11-06T06:09:20Zfa_IR
dc.date.accessioned2024-01-26T06:09:25Z
dc.date.available1402-11-06T06:09:20Zfa_IR
dc.date.available2024-01-26T06:09:25Z
dc.date.issued2023-10-01en_US
dc.date.issued1402-07-09fa_IR
dc.identifier.citationعظیمی, داریوش, قمری گیوی, حسین, رضایی شریف, علی, شیخ الاسلامی, علی. (1402). شناسایی ویژگی‌های روانشناختی در انتخاب مشاوران مدرسه: یک مطالعه کیفی. مجله علوم پزشکی رازی, 30, 1-15. doi: 10.47176/rjms.30.115fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.47176/rjms.30.115
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-7806-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1066871
dc.description.abstractزمینه و هدف: امروزه این انتظار از مشاوران مدرسه وجود دارد که ابزار تحول در مدارس بوده و به بهبود و ارتقاء رشد تحصیلی، فردی/ اجتماعی و شغلی دانش‌آموزان کمک کنند. لذا پژوهش حاضر با هدف شناسایی ویژگی‌های روانشناختی در انتخاب مشاوران مدرسه انجام گرفت. روش‌ کار: مطالعه حاضر از نوع کیفی و به روش تحلیل مضمون انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه اساتید و متخصصین حوزه مشاوره مدرسه در سطح کشور در سال 1401 بودند که از بین آنها تعداد 11 متخصص و استاد مشاوره مدرسه به شیوه نمونه‌گیری گلوله‌برفی انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته استفاده شده و داده‌ها تا رسیدن به اشباع نظری گردآوری و پس از پیاده‌سازی متن مصاحبه‌ها، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. به دلیل بعد مسافت و محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کرونا، مصاحبه‌ها به صورت غیرحضوری و در بستر فضای مجازی صورت گرفت. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش حاضر را می‌توان در چهار دسته بیان کرد؛ دسته اول ویژگی‌های شناختی شامل برخورداری از قدرت تحلیل، خلاقیت و نوآوری، بلوغ عقلی، سلامت روان، بهره‌مندی از هوش بالا و خودکارآمدی بالا؛ دسته دوم ویژگی‌های عاطفی شامل بلوغ عاطفی، مهارت‌های ارتباطی و تعهد و دلبستگی حرفه‌ای؛ دسته سوم ویژگی‌های شخصیتی شامل منظم بودن، بردباری، شجاعت و کرامت؛ و دسته چهارم ویژگی‌های اخلاقی شامل صلاحیت علمی، اخلاقی و شغلی. نتیجه‌گیری: به طور کلی می‌توان نتیجه‌گیری کرد که در راستای ارتقای شایستگی‌های مشاوران مدرسه، توجه به نقش عوامل روانشناختی در انتخاب مشاوران مدرسه که بر کارآمدی خدمات مشاوره‌ای در مدارس تأثیر مثبت دارد، حائز اهمیت می‌باشد.fa_IR
dc.format.extent650
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.47176/rjms.30.115
dc.subjectروانشناختیfa_IR
dc.subjectمشاورfa_IR
dc.subjectمدرسهfa_IR
dc.subjectتحلیل مضمونfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleشناسایی ویژگی‌های روانشناختی در انتخاب مشاوران مدرسه: یک مطالعه کیفیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایرانfa_IR
dc.citation.volume30
dc.citation.spage1
dc.citation.epage15


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد