نقش صلاحیتهای حرفهای بر کیفیت زندگی کاری و بالندگی روانی اعضای هیات علمی دانشگاهی
(ندگان)پدیدآور
جوادی رجه, عاطفهصالحی, محمدصفاریان همدانی, سعیدنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: در خصوص نقش صلاحیتهای حرفهای بر کیفیت زندگی کاری و بالندگی کارکنان اطلاعات اندکی وجود دارد، لذا هدف این مطالعه به بررسی نقش صلاحیتهای حرفهای بر کیفیت زندگی کاری و بالندگی روانی اعضای هیات علمی دانشگاهی میباشد.
روش کار: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی است که با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) با طرح اکتشافی انجام شد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل مدیران و اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان منطقه ٩ کشور که دارای مدرک تحصیلی دکتری و سابقه تدریس بالای 10 سال بودند به تعداد 20 نفر شناسایی و در بخش کیفی از نظرات آنان استفاده شد. جامعه آماری در بخش کمی شامل اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان منطقه ٩ کشور (سمنان، مازندران و گلستان) به تعداد 263 نفر بود که با توجه به فرمول کوکران تعداد 156 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. از پرسشنامه محقق ساخته صلاحیتهای حرفهای، کیفیت زندگی کاری والتون (1973) و بالندگی قرونه و همکاران (1393) جهت جمع آوری دادههای مورد نیاز استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که تاثیر صلاحیت های حرفه ای بر کیفیت زندگی کاری و بالندگی روانی اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان منطقه ٩ در سطح 99/0 معنیدار شده است.
نتیجه گیری: به طور کلی میتوان نتیجه گرفت که کیفیت زندگی کاری و بالندگی روانی اعضای هیأت علمی به دامنه وسیعی از فعالیتها اشاره دارد که نقش صلاحیتهای حرفهای بر آن مرود تایید واقع شد.
کلید واژگان
صلاحیتهای حرفهایکیفیت زندگی کاری
بالندگی روانی
روانشناسی بالینی
تاریخ نشر
2023-09-011402-06-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
شاپا
2228-70432228-7051




