| dc.contributor.author | انصاری, نسرین | fa_IR |
| dc.contributor.author | محمد اسماعیل, الهه | fa_IR |
| dc.contributor.author | استکی, مهناز | fa_IR |
| dc.contributor.author | رمضانی, احمد | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1402-11-06T06:08:01Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2024-01-26T06:08:07Z | |
| dc.date.available | 1402-11-06T06:08:01Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2024-01-26T06:08:07Z | |
| dc.date.issued | 2023-09-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1402-06-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | انصاری, نسرین, محمد اسماعیل, الهه, استکی, مهناز, رمضانی, احمد. (1402). تفاوتهای جنسیتی در مهارتهای شناختی، جسمی- حرکتی، زبان و سوادآموزی، رویکرد به یادگیری و اجتماعی-رفتاری- هیجانی کودکان 3 تا 4 سال شهر تهران. مجله علوم پزشکی رازی, 0, 237-247. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-7043 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7051 | |
| dc.identifier.uri | http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8155-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1066864 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: ارزیابی تفاوتهای جنسی در اوایل کودکی به درک ما از آنها در زندگی بعدی کمک میکند. امروزه بسیاری از اندیشمندان سالهای پیش از دبستان را پرثمرترین سالها برای آموزش و یادگیری میدانند. کودکان پیشدبستانی رشد سریعی را در مهارتهای حرکتی، شناختی و اجتماعی- عاطفی نشان میدهند؛ بنابراین ارزیابی تفاوتهای جنسی در اوایل کودکی اهمیت بسیار زیادی در تصمیمگیریها دارد. بنابراین هدف از این مطالعه بررسی تفاوتهای جنسیتی در استانداردهای رشدی مهارتهای شناختی، جسمی-حرکتی، زبان و سوادآموزی، رویکرد به یادگیری و اجتماعی- رفتاری- هیجانی بود.
روش کار: جامعه آماری پژوهش کودکان 3 تا 4 سال شهر تهران بود که به روش نمونهگیری سهمیهای از پنج منطقه تهران انتخاب شدند حجم نمونه 50 دختر و 50 پسر بود. کودکان به مقیاس استانداردهای رشدی اعتبار یابی شده پاسخ دادند. برای پاسخ به سؤال پژوهشی از میانگین و انحراف معیار و تحلیل واریانس یکراهه استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد، این پژوهش ازنظر نظری، این پژوهش به پیشرفت تولید دانش درباره استانداردهای رشدی کودکان کمک خواهد کرد. ازنظر ابزار اندازهگیری و روشی، این پروژه اولین تلاش برای ایجاد یک ابزار چندبعدی است که امکان اندازهگیری استانداردهای رشدی کودکان 3 تا 4 ساله را فراهم میکند و به طور عملی، این پژوهش برای آمادهسازی کودکان پیشدبستانی در مراحل اولیه و ارزیابی در مرحله بعدی مفید و آموزنده خواهد بود.
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه مورد استفادهی مسئولان مدارس پیشدبستانی و سیاستگذاران آموزشی است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1380 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علوم پزشکی رازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Razi Journal of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | استانداردهای رشدی | fa_IR |
| dc.subject | تفاوتهای جنسیتی | fa_IR |
| dc.subject | مهارتهای شناختی | fa_IR |
| dc.subject | کودکان پیش از دبستان | fa_IR |
| dc.subject | روانشناسی بالینی | fa_IR |
| dc.title | تفاوتهای جنسیتی در مهارتهای شناختی، جسمی- حرکتی، زبان و سوادآموزی، رویکرد به یادگیری و اجتماعی-رفتاری- هیجانی کودکان 3 تا 4 سال شهر تهران | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی کودکان استثنایی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، پژوهشکده کودکان استثنایی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه روانشناسی کودکان استثنایی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، پژوهشکده کودکان استثنایی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 0 | |
| dc.citation.spage | 237 | |
| dc.citation.epage | 247 | |