• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 0, شماره
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 0, شماره
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تفاوت‌های جنسیتی در مهارت‌های شناختی، جسمی- حرکتی، زبان و سوادآموزی، رویکرد به یادگیری و اجتماعی-رفتاری- هیجانی کودکان 3 تا 4 سال شهر تهران

    (ندگان)پدیدآور
    انصاری, نسرینمحمد اسماعیل, الههاستکی, مهنازرمضانی, احمد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.348 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: ارزیابی تفاوت‌های جنسی در اوایل کودکی به درک ما از آن‌ها در زندگی بعدی کمک می‌کند. امروزه بسیاری از اندیشمندان سال‌های پیش از دبستان را پرثمرترین سال‌ها برای آموزش و یادگیری می‌دانند. کودکان پیش‌دبستانی رشد سریعی را در مهارت‌های حرکتی، شناختی و اجتماعی- عاطفی نشان می‌دهند؛ بنابراین ارزیابی تفاوت‌های جنسی در اوایل کودکی اهمیت بسیار زیادی در تصمیم‌گیری‌ها دارد. بنابراین هدف از این مطالعه بررسی تفاوت‌های جنسیتی در استانداردهای رشدی مهارت‌های شناختی، جسمی-حرکتی، زبان و سوادآموزی، رویکرد به یادگیری و اجتماعی- رفتاری- هیجانی بود. روش کار: جامعه آماری پژوهش کودکان 3 تا 4 سال شهر تهران بود که به روش نمونه‌گیری سهمیه‌ای از پنج منطقه تهران انتخاب شدند حجم نمونه 50 دختر و 50 پسر بود. کودکان به مقیاس استانداردهای رشدی اعتبار یابی شده پاسخ دادند. برای پاسخ به سؤال پژوهشی از میانگین و انحراف معیار و تحلیل واریانس یک‌راهه استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد، این پژوهش ازنظر نظری، این پژوهش به پیشرفت تولید دانش درباره استانداردهای رشدی کودکان کمک خواهد کرد. ازنظر ابزار اندازه‌گیری و روشی، این پروژه اولین تلاش برای ایجاد یک ابزار چندبعدی است که امکان اندازه‌گیری استانداردهای رشدی کودکان 3 تا 4 ساله را فراهم می‌کند و به ‌طور عملی، این پژوهش برای آماده‌سازی کودکان پیش‌دبستانی در مراحل اولیه و ارزیابی در مرحله بعدی مفید و آموزنده خواهد بود. نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه مورد استفاده‌ی مسئولان مدارس پیش‌دبستانی و سیاست‌گذاران آموزشی است.
    کلید واژگان
    استانداردهای رشدی
    تفاوت‌های جنسیتی
    مهارت‌های شناختی
    کودکان پیش از دبستان
    روانشناسی بالینی

    تاریخ نشر
    2023-09-01
    1402-06-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی کودکان استثنایی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
    استادیار، پژوهشکده کودکان استثنایی، تهران، ایران
    استادیار، گروه روانشناسی کودکان استثنایی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
    استادیار، پژوهشکده کودکان استثنایی، تهران، ایران

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8155-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1066864

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب