| dc.contributor.author | حاج امیدی, سمیرا | fa_IR |
| dc.contributor.author | اکبری, بهمن | fa_IR |
| dc.contributor.author | مقتدر, لیلا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1402-11-06T06:07:59Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2024-01-26T06:08:00Z | |
| dc.date.available | 1402-11-06T06:07:59Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2024-01-26T06:08:00Z | |
| dc.date.issued | 2023-09-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1402-06-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | حاج امیدی, سمیرا, اکبری, بهمن, مقتدر, لیلا. (1402). مدل ساختاری پیشگیری از خودکشی بر اساس تحریف شناختی و حمایت اجتماعی ادراکشده با میانجیگری هویت اخلاقی در نوجوانان. مجله علوم پزشکی رازی, 0, 223-236. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-7043 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7051 | |
| dc.identifier.uri | http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8163-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1066863 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: نوجوانان از جمله گروههای آسیبپذیر در برابر خودکشی هستنند که بسیاری از آنها نگرشهای ناکارآمد، خطاهای شناختی و مشکلات اخلاقی ناسازگارانه دارند. پژوهش حاضر با هدف بررسی مدل ساختاری پیشگیری از خودکشی بر اساس تحریف شناختی و حمایت اجتماعی ادراک شده با میانجی گری هویت اخلاقی در نوجوانان صورت گرفت.
روش کار: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعهی آماری شامل کلیهی دانشآموزان دختر مقطع نهم شهرستان تاکستان در سال تحصیلی 1400-1401 بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، حجم نمونهای برابر با 300 شرکتکننده در نظر گرفته شد. ابزار پژوهش شامل: پرسشنامه تجدید نظر شده خودکشی (SBQ-R)، مقیاس حمایت اجتماعی ادراک شده فلمینگ و همکاران (1982)، مقیاس تحریف شناختی عبدالله زاده و سالار (1389) و پرسشنامه هویت اخلاقی آکوئینو و رید (2002) بود.
یافتهها: یافتهها نشان داد که روایی سازههای اندازه گیری متغیرهای مربوطه در سطح معناداری 05/0 تایید میشود. ضریب آلفای کرونباخ متغیرها بیشتر از 7/0 بود. همجنین یافته ها نشان داد که بین حمایت اجتماعی ادراک شده و گرایش به خودکشی رابطه معکوس معناداری وجود دارد (237/0-). همچنین بین تحریف شناختی و گرایش به خودکشی رابطه مثبت معنادار( 134/0) بدست آمد. نتایج آزمون بارون و کنی نشان داد که در مرحله دوم مدل، متغیر میانجی (هویت اخلاقی) وارد مدل شده و در بین دو متغیر حمایت اجتماعی ادراک شده و گرایش به خودکشی قرار گرفته است. ضریب مسیر بین این دو متغیر از 381/0- به 237/0- کاهش یافت. همچنین در بررسی نقش میانجی هویت اخلاقی در رابطه تحریف شناختی با خودکشی ضریب مسیر از 304/0 به 134/0کاهش یافت.
نتیجهگیری: نتایج تاییدکننده رابطه معنادار بین حمایت اجتماعی ادراک شده و گرایش به خودکشی از یکسو و تحریف شناختی با خودکشی از سوی دیگر بودند که هویت اخلاقی نیز در رابطه بین این مولفهها نقش میانجی دارد. بنابراین پیشنهاد میگردد آموزش مهارتهای تقویت احماین اجتماعی و تشخیص افکار تحریف شده، در کنار توجه به هویت اخلاقی غنی و در راستای پیشگیری از مسائل مربوط به خودکشی بویژه در دانشآموزان نوجوان، از طرف مسئولین مدارس و کشور مهم تلقی شود و در دستور کار آنان قرار گیرد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1266 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علوم پزشکی رازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Razi Journal of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | خودکشی | fa_IR |
| dc.subject | حمایت اجتماعی ادراک شده | fa_IR |
| dc.subject | تحریف شناختی | fa_IR |
| dc.subject | هویت اخلاقی | fa_IR |
| dc.subject | نوجوانان | fa_IR |
| dc.subject | روانشناسی بالینی | fa_IR |
| dc.title | مدل ساختاری پیشگیری از خودکشی بر اساس تحریف شناختی و حمایت اجتماعی ادراکشده با میانجیگری هویت اخلاقی در نوجوانان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکترای روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد، گروه روانشناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه روانشناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران. | fa_IR |
| dc.citation.volume | 0 | |
| dc.citation.spage | 223 | |
| dc.citation.epage | 236 | |