نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorحاج امیدی, سمیراfa_IR
dc.contributor.authorاکبری, بهمنfa_IR
dc.contributor.authorمقتدر, لیلاfa_IR
dc.date.accessioned1402-11-06T06:07:59Zfa_IR
dc.date.accessioned2024-01-26T06:08:00Z
dc.date.available1402-11-06T06:07:59Zfa_IR
dc.date.available2024-01-26T06:08:00Z
dc.date.issued2023-09-01en_US
dc.date.issued1402-06-10fa_IR
dc.identifier.citationحاج امیدی, سمیرا, اکبری, بهمن, مقتدر, لیلا. (1402). مدل ساختاری پیشگیری از خودکشی بر اساس تحریف شناختی و حمایت اجتماعی ادراک‌شده با میانجی‌گری هویت اخلاقی در نوجوانان. مجله علوم پزشکی رازی, 0, 223-236.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-8163-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1066863
dc.description.abstractزمینه و هدف: نوجوانان از جمله گروه­های آسیب­پذیر در برابر خودکشی هستنند که بسیاری از آنها نگرش­های ناکارآمد، خطاهای شناختی و مشکلات اخلاقی ناسازگارانه دارند. پژوهش حاضر با هدف بررسی مدل ساختاری پیشگیری از خودکشی بر اساس تحریف شناختی و حمایت اجتماعی ادراک شده با میانجی گری هویت اخلاقی در نوجوانان صورت گرفت. روش کار: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و از نوع مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. جامعه‌ی آماری شامل کلیه‌ی دانش‌آموزان دختر مقطع نهم شهرستان تاکستان در سال تحصیلی 1400-1401 بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس، حجم نمونه‌ای برابر با 300 شرکت‌کننده در نظر گرفته شد. ابزار پژوهش شامل: پرسشنامه تجدید نظر شده خودکشی (SBQ-R)، مقیاس حمایت اجتماعی ادراک شده فلمینگ و همکاران (1982)،  مقیاس تحریف شناختی عبدالله زاده و سالار (1389) و پرسشنامه هویت اخلاقی آکوئینو و رید (2002) بود. یافته‌ها: یافته­ها نشان داد که روایی سازه‌های اندازه گیری متغیرهای مربوطه در سطح معناداری 05/0 تایید می‌شود. ضریب آلفای کرونباخ متغیرها بیشتر از 7/0 بود. همجنین یافته ها نشان داد که بین حمایت اجتماعی ادراک شده و گرایش به خودکشی رابطه معکوس معناداری وجود دارد (237/0-). همچنین بین تحریف شناختی و گرایش به خودکشی رابطه مثبت معنادار( 134/0) بدست آمد. نتایج  آزمون بارون و کنی نشان داد که در مرحله دوم مدل، متغیر میانجی (هویت اخلاقی) وارد مدل شده و در بین دو متغیر حمایت اجتماعی ادراک شده و گرایش به خودکشی قرار گرفته است. ضریب مسیر بین این دو متغیر از 381/0- به 237/0- کاهش یافت. همچنین در بررسی نقش میانجی هویت اخلاقی در رابطه تحریف شناختی با خودکشی ضریب مسیر از 304/0 به 134/0کاهش یافت. نتیجه‌گیری: نتایج تاییدکننده رابطه معنادار بین حمایت اجتماعی ادراک شده و گرایش به خودکشی از یکسو و تحریف شناختی با خودکشی از سوی دیگر بودند که هویت اخلاقی نیز در رابطه بین این مولفه­ها نقش میانجی دارد. بنابراین پیشنهاد می­گردد آموزش مهارت‌های تقویت احماین اجتماعی و تشخیص افکار تحریف شده، در کنار توجه به هویت اخلاقی غنی و در راستای پیشگیری از مسائل مربوط به خودکشی بویژه در دانش‌آموزان نوجوان، از طرف مسئولین مدارس و کشور مهم تلقی شود و در دستور کار آنان قرار گیرد.fa_IR
dc.format.extent1266
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectخودکشیfa_IR
dc.subjectحمایت اجتماعی ادراک شدهfa_IR
dc.subjectتحریف شناختیfa_IR
dc.subjectهویت اخلاقیfa_IR
dc.subjectنوجوانانfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleمدل ساختاری پیشگیری از خودکشی بر اساس تحریف شناختی و حمایت اجتماعی ادراک‌شده با میانجی‌گری هویت اخلاقی در نوجوانانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکترای روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد، گروه روانشناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت،fa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روانشناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.fa_IR
dc.citation.volume0
dc.citation.spage223
dc.citation.epage236


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد