مدل ساختاری پیشگیری از خودکشی بر اساس تحریف شناختی و حمایت اجتماعی ادراکشده با میانجیگری هویت اخلاقی در نوجوانان
(ندگان)پدیدآور
حاج امیدی, سمیرااکبری, بهمنمقتدر, لیلانوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: نوجوانان از جمله گروههای آسیبپذیر در برابر خودکشی هستنند که بسیاری از آنها نگرشهای ناکارآمد، خطاهای شناختی و مشکلات اخلاقی ناسازگارانه دارند. پژوهش حاضر با هدف بررسی مدل ساختاری پیشگیری از خودکشی بر اساس تحریف شناختی و حمایت اجتماعی ادراک شده با میانجی گری هویت اخلاقی در نوجوانان صورت گرفت.
روش کار: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعهی آماری شامل کلیهی دانشآموزان دختر مقطع نهم شهرستان تاکستان در سال تحصیلی 1400-1401 بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، حجم نمونهای برابر با 300 شرکتکننده در نظر گرفته شد. ابزار پژوهش شامل: پرسشنامه تجدید نظر شده خودکشی (SBQ-R)، مقیاس حمایت اجتماعی ادراک شده فلمینگ و همکاران (1982)، مقیاس تحریف شناختی عبدالله زاده و سالار (1389) و پرسشنامه هویت اخلاقی آکوئینو و رید (2002) بود.
یافتهها: یافتهها نشان داد که روایی سازههای اندازه گیری متغیرهای مربوطه در سطح معناداری 05/0 تایید میشود. ضریب آلفای کرونباخ متغیرها بیشتر از 7/0 بود. همجنین یافته ها نشان داد که بین حمایت اجتماعی ادراک شده و گرایش به خودکشی رابطه معکوس معناداری وجود دارد (237/0-). همچنین بین تحریف شناختی و گرایش به خودکشی رابطه مثبت معنادار( 134/0) بدست آمد. نتایج آزمون بارون و کنی نشان داد که در مرحله دوم مدل، متغیر میانجی (هویت اخلاقی) وارد مدل شده و در بین دو متغیر حمایت اجتماعی ادراک شده و گرایش به خودکشی قرار گرفته است. ضریب مسیر بین این دو متغیر از 381/0- به 237/0- کاهش یافت. همچنین در بررسی نقش میانجی هویت اخلاقی در رابطه تحریف شناختی با خودکشی ضریب مسیر از 304/0 به 134/0کاهش یافت.
نتیجهگیری: نتایج تاییدکننده رابطه معنادار بین حمایت اجتماعی ادراک شده و گرایش به خودکشی از یکسو و تحریف شناختی با خودکشی از سوی دیگر بودند که هویت اخلاقی نیز در رابطه بین این مولفهها نقش میانجی دارد. بنابراین پیشنهاد میگردد آموزش مهارتهای تقویت احماین اجتماعی و تشخیص افکار تحریف شده، در کنار توجه به هویت اخلاقی غنی و در راستای پیشگیری از مسائل مربوط به خودکشی بویژه در دانشآموزان نوجوان، از طرف مسئولین مدارس و کشور مهم تلقی شود و در دستور کار آنان قرار گیرد.
کلید واژگان
خودکشیحمایت اجتماعی ادراک شده
تحریف شناختی
هویت اخلاقی
نوجوانان
روانشناسی بالینی
تاریخ نشر
2023-09-011402-06-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایراناستاد، گروه روانشناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت،
استادیار، گروه روانشناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
شاپا
2228-70432228-7051




