نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعباسی, مریمfa_IR
dc.contributor.authorطباطبایی, سیدموسیfa_IR
dc.date.accessioned1402-11-06T06:07:09Zfa_IR
dc.date.accessioned2024-01-26T06:07:09Z
dc.date.available1402-11-06T06:07:09Zfa_IR
dc.date.available2024-01-26T06:07:09Z
dc.date.issued2023-09-01en_US
dc.date.issued1402-06-10fa_IR
dc.identifier.citationعباسی, مریم, طباطبایی, سیدموسی. (1402). نقش میانجی حافظه کاری در رابطه بین حل مسئله و همدلی. مجله علوم پزشکی رازی, 0, 139-149.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-7880-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1066855
dc.description.abstractزمینه و هدف: این پژوهش به منظور بررسی نقش میانجی حافظه کاری در رابطه بین حل مسئله و همدلی انجام شد. روش کار: روش تحقیق این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه این پژوهش،  کلیه دانشجویان در حال تحصیل در شهر زاهدان در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که از بین آن ها، 500 نفر طبق نظر بارتلت و همکاران و با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای، انتخاب شدند. به منظور جمع‌آوری داده ها از پرسش نامه حل مسئله (PSI-Problem-Solving Inventory ) هپنر و پترسن 1982 ، پرسش نامه همدلی جولیف و فارینگتون 2006 و پرسش نامه حافظه فعال (WMQ-Working Memory Questionnaire ) والات و آزووی 2012 ، استفاده شد. برای تجزیه وتحلیل داده‌ها روش‌های آمار توصیفی و استنباطی ازجمله همبستگی پیرسون و مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS-26  و Amos-24 به کار رفت. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد مسیر مستقیم حل مسئله به حافظه کاری (411/0) مثبت و معنادار است و مسیر مستقیم حافظه کاری به همدلی عاطفی شناختی  (011/0) معنادار نیست. مسیر مستقیم حل مسئله به همدلی عاطفی شناختی  (372/0-) منفی و معنادار است.  اثر غیر مستقیم حل مسئله بر همدلی با واسطه گری حافظه کاری معنی دار نیست. نتیجه‌گیری: به طور کلی، نتایج پژوهش نشان می‌دهد اینکه آیا از طریق این متغیر واسطه ای می‌شود همدلی را تحت تاثیر قرار داد، نیازمند بررسی‌های بیشتر است و لازم است به نقش دیگر کارکردهای شناختی موثر در همدلی توجه کرد.fa_IR
dc.format.extent713
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectحافظه کاریfa_IR
dc.subjectحل مسئلهfa_IR
dc.subjectهمدلی شناختیfa_IR
dc.subjectهمدلی عاطفیfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleنقش میانجی حافظه کاری در رابطه بین حل مسئله و همدلیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روان شناسی شناختی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه سمنانfa_IR
dc.citation.volume0
dc.citation.spage139
dc.citation.epage149


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد