• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 0, شماره
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 0, شماره
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    نقش میانجی حافظه کاری در رابطه بین حل مسئله و همدلی

    (ندگان)پدیدآور
    عباسی, مریمطباطبایی, سیدموسی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    713.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: این پژوهش به منظور بررسی نقش میانجی حافظه کاری در رابطه بین حل مسئله و همدلی انجام شد. روش کار: روش تحقیق این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه این پژوهش،  کلیه دانشجویان در حال تحصیل در شهر زاهدان در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که از بین آن ها، 500 نفر طبق نظر بارتلت و همکاران و با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای، انتخاب شدند. به منظور جمع‌آوری داده ها از پرسش نامه حل مسئله (PSI-Problem-Solving Inventory ) هپنر و پترسن 1982 ، پرسش نامه همدلی جولیف و فارینگتون 2006 و پرسش نامه حافظه فعال (WMQ-Working Memory Questionnaire ) والات و آزووی 2012 ، استفاده شد. برای تجزیه وتحلیل داده‌ها روش‌های آمار توصیفی و استنباطی ازجمله همبستگی پیرسون و مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS-26  و Amos-24 به کار رفت. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد مسیر مستقیم حل مسئله به حافظه کاری (411/0) مثبت و معنادار است و مسیر مستقیم حافظه کاری به همدلی عاطفی شناختی  (011/0) معنادار نیست. مسیر مستقیم حل مسئله به همدلی عاطفی شناختی  (372/0-) منفی و معنادار است.  اثر غیر مستقیم حل مسئله بر همدلی با واسطه گری حافظه کاری معنی دار نیست. نتیجه‌گیری: به طور کلی، نتایج پژوهش نشان می‌دهد اینکه آیا از طریق این متغیر واسطه ای می‌شود همدلی را تحت تاثیر قرار داد، نیازمند بررسی‌های بیشتر است و لازم است به نقش دیگر کارکردهای شناختی موثر در همدلی توجه کرد.
    کلید واژگان
    حافظه کاری
    حل مسئله
    همدلی شناختی
    همدلی عاطفی
    روانشناسی بالینی

    تاریخ نشر
    2023-09-01
    1402-06-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    استادیار، گروه روان شناسی شناختی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
    دانشگاه سمنان

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7880-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1066855

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب