| dc.contributor.author | اخلاقی یزدی نژاد, فاطمه | fa_IR |
| dc.contributor.author | رحیمی, چنگیز | fa_IR |
| dc.contributor.author | محمدی, نوراله | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1402-11-06T06:05:12Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2024-01-26T06:05:23Z | |
| dc.date.available | 1402-11-06T06:05:12Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2024-01-26T06:05:23Z | |
| dc.date.issued | 2023-08-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1402-05-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | اخلاقی یزدی نژاد, فاطمه, رحیمی, چنگیز, محمدی, نوراله. (1402). مقایسه اثربخشی روش آموزش یکپارچگی حسی و روش سازماندهی مجدد اعصاب مرکزی بر حافظه آشکار و نهان، توانایی نگهداری ذهنی و مهارتهای دیداری-فضایی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص. مجله علوم پزشکی رازی, 30(5), 129-143. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-7043 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7051 | |
| dc.identifier.uri | http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8410-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1066841 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: اختلال یادگیری یکی از عوامل مؤثر بر عملکرد مغز میباشد؛ بنابراین هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی روش آموزش یکپارچگی حسی و روش سازماندهی مجدد اعصاب مرکزی بر حافظه آشکار و نهان، توانایی نگهداری ذهنی و مهارتهای دیداری-فضایی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص بود.
روش کار: جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص مراجعهکننده به مراکز اختلال یادگیری شهرستان رفسنجان در سال تحصیلی1400-1399 بودند که تعداد 90 نفر با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل جایگزین شدند. ابزار پژوهش شامل تکلیف نگهداری ذهنی مایع بوگارد و روس (1991)، پرسشنامه حافظه آشکار و نهان اسنود گراس و وندروارت (1980) و آزمون حافظه بینایی-فضایی کورنولدی (1998) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از اندازه گیری مکرر با طرح مختلط و تحلیل واریانس چند متغیره به کمک نرافزار spss-24 انجام گرفت.
یافتهها: یافتهها نشان داد که اثر گروه در مولفه نگهداری ذهنی (01/0p< و 99/70 = F)، حافظه آشکار حافظه آشکار (01/0 p< و 26/293 = (162 و 2) F)، حافظه نهان (01/0 p< و 17/65 = (162 و 2) F) و مهارتهای دیداری-فضایی کودکان معنیدار میباشد، لذا تفاوت آشکاری بین نگهداری ذهنی، حافظه آشکار و نهان و مهارتهای دیداری-فضایی سه گروه و بین اثربخشی روشهای آموزشی با در نظر گرفتن اختلالهای یادگیری وجود دارد. همچنین آموزش یکپارچگی حسی بر افزایش نگهداری ذهنی، حافظه آشکار و نهان و مهارتهای دیداری-فضایی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص اثرگذار بوده است. از سویی دیگر تفاوت بین دو گروه یکپارچگی حسی و روش سازماندهی مجدد اعصاب نشان داد که تأثیرات گروه یکپارچگی حسی بر افزایش نگهداری ذهنی، حافظه آشکار و نهان و مهارت های دیداری-فضایی دانشآموزان بیش از گروه سازماندهی مجدد اعصاب مرکزی است.
نتیجهگیری: به طور کلی نتایج نشان داد نتیجهگیری شد که روشهای یکپارچگی حسی و سازماندهی مجدد اعصاب جهت بهبود عملکرد مغز در رلستای یادگیری مفید و کمک کننده میباشد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1207 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علوم پزشکی رازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Razi Journal of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | اختلال یادگیری خاص | fa_IR |
| dc.subject | نگهداری ذهنیان | fa_IR |
| dc.subject | سازماندهی مجدد اعصاب مرکزی | fa_IR |
| dc.subject | یکپارچگی حسی | fa_IR |
| dc.subject | روانشناسی بالینی | fa_IR |
| dc.title | مقایسه اثربخشی روش آموزش یکپارچگی حسی و روش سازماندهی مجدد اعصاب مرکزی بر حافظه آشکار و نهان، توانایی نگهداری ذهنی و مهارتهای دیداری-فضایی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دکترای تخصصی روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد رفسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 30 | |
| dc.citation.issue | 5 | |
| dc.citation.spage | 129 | |
| dc.citation.epage | 143 | |