نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاخلاقی یزدی نژاد, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorرحیمی, چنگیزfa_IR
dc.contributor.authorمحمدی, نورالهfa_IR
dc.date.accessioned1402-11-06T06:05:12Zfa_IR
dc.date.accessioned2024-01-26T06:05:23Z
dc.date.available1402-11-06T06:05:12Zfa_IR
dc.date.available2024-01-26T06:05:23Z
dc.date.issued2023-08-01en_US
dc.date.issued1402-05-10fa_IR
dc.identifier.citationاخلاقی یزدی نژاد, فاطمه, رحیمی, چنگیز, محمدی, نوراله. (1402). مقایسه اثربخشی روش آموزش یکپارچگی حسی و روش سازمان‌دهی مجدد اعصاب مرکزی بر حافظه آشکار و نهان، توانایی نگهداری ذهنی و مهارت‌های دیداری-فضایی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص. مجله علوم پزشکی رازی, 30(5), 129-143.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-8410-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1066841
dc.description.abstractزمینه و هدف: اختلال یادگیری یکی از عوامل مؤثر بر عملکرد مغز می­باشد؛ بنابراین هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی روش آموزش یکپارچگی حسی و روش سازمان‌دهی مجدد اعصاب مرکزی بر حافظه آشکار و نهان، توانایی نگهداری ذهنی و مهارت‌های دیداری-فضایی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص بود. روش کار: جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص مراجعه‌کننده به مراکز اختلال یادگیری شهرستان رفسنجان در سال تحصیلی1400-1399 بودند که تعداد 90 نفر  با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل جایگزین شدند. ابزار پژوهش شامل تکلیف نگهداری ذهنی مایع بوگارد و روس (1991)، پرسشنامه حافظه آشکار و نهان اسنود گراس و وندروارت (1980) و آزمون حافظه بینایی-فضایی کورنولدی (1998)  بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از اندازه گیری مکرر با طرح مختلط و تحلیل واریانس چند متغیره به کمک نرافزار spss-24  انجام گرفت. یافته‌ها: یافته­ها نشان داد که  اثر گروه در مولفه نگهداری ذهنی (01/0p< و 99/70 = F)، حافظه آشکار حافظه آشکار (01/0 p< و 26/293 = (162 و 2) F)، حافظه نهان (01/0 p< و 17/65 = (162 و 2) F) و مهارت­های دیداری-فضایی کودکان معنی­دار می‌باشد، لذا تفاوت آشکاری بین نگهداری ذهنی، حافظه آشکار و نهان و مهارت­های دیداری-فضایی سه گروه  و بین اثربخشی روش‌های آموزشی با در نظر گرفتن اختلال‌های یادگیری وجود دارد. همچنین آموزش یکپارچگی حسی بر افزایش نگهداری ذهنی، حافظه آشکار و نهان و مهارت­های دیداری-فضایی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص اثرگذار بوده است. از سویی دیگر تفاوت بین دو گروه یکپارچگی حسی و روش سازمان‌دهی مجدد اعصاب نشان داد که  تأثیرات گروه یکپارچگی حسی بر افزایش نگهداری ذهنی، حافظه آشکار و نهان و مهارت های دیداری-فضایی دانش‌آموزان بیش از گروه سازمان‌دهی مجدد اعصاب مرکزی است. نتیجه‌گیری: به طور کلی نتایج نشان داد نتیجه­گیری شد که روش‌های یکپارچگی حسی و سازمان­دهی مجدد اعصاب جهت بهبود عملکرد مغز در رلستای یادگیری مفید و کمک کننده می­باشد.fa_IR
dc.format.extent1207
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectاختلال یادگیری خاصfa_IR
dc.subjectنگهداری ذهنیانfa_IR
dc.subjectسازمان‌دهی مجدد اعصاب مرکزیfa_IR
dc.subjectیکپارچگی حسیfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleمقایسه اثربخشی روش آموزش یکپارچگی حسی و روش سازمان‌دهی مجدد اعصاب مرکزی بر حافظه آشکار و نهان، توانایی نگهداری ذهنی و مهارت‌های دیداری-فضایی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاصfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدکترای تخصصی روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد رفسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentاستاد، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانfa_IR
dc.citation.volume30
dc.citation.issue5
dc.citation.spage129
dc.citation.epage143


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد