مقایسه اثربخشی روش آموزش یکپارچگی حسی و روش سازماندهی مجدد اعصاب مرکزی بر حافظه آشکار و نهان، توانایی نگهداری ذهنی و مهارتهای دیداری-فضایی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص
(ندگان)پدیدآور
اخلاقی یزدی نژاد, فاطمهرحیمی, چنگیزمحمدی, نورالهنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: اختلال یادگیری یکی از عوامل مؤثر بر عملکرد مغز میباشد؛ بنابراین هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی روش آموزش یکپارچگی حسی و روش سازماندهی مجدد اعصاب مرکزی بر حافظه آشکار و نهان، توانایی نگهداری ذهنی و مهارتهای دیداری-فضایی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص بود.
روش کار: جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص مراجعهکننده به مراکز اختلال یادگیری شهرستان رفسنجان در سال تحصیلی1400-1399 بودند که تعداد 90 نفر با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل جایگزین شدند. ابزار پژوهش شامل تکلیف نگهداری ذهنی مایع بوگارد و روس (1991)، پرسشنامه حافظه آشکار و نهان اسنود گراس و وندروارت (1980) و آزمون حافظه بینایی-فضایی کورنولدی (1998) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از اندازه گیری مکرر با طرح مختلط و تحلیل واریانس چند متغیره به کمک نرافزار spss-24 انجام گرفت.
یافتهها: یافتهها نشان داد که اثر گروه در مولفه نگهداری ذهنی (01/0p
کلید واژگان
اختلال یادگیری خاصنگهداری ذهنیان
سازماندهی مجدد اعصاب مرکزی
یکپارچگی حسی
روانشناسی بالینی
شماره نشریه
5تاریخ نشر
2023-08-011402-05-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دکترای تخصصی روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد رفسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.استاد، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
استاد، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
شاپا
2228-70432228-7051




