نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorصفری, محبوبهfa_IR
dc.contributor.authorتیموری, سعیدfa_IR
dc.contributor.authorبیاضی, محمدحسینfa_IR
dc.contributor.authorرجایی, علیرضاfa_IR
dc.date.accessioned1402-11-06T06:04:16Zfa_IR
dc.date.accessioned2024-01-26T06:04:25Z
dc.date.available1402-11-06T06:04:16Zfa_IR
dc.date.available2024-01-26T06:04:25Z
dc.date.issued2023-04-01en_US
dc.date.issued1402-01-12fa_IR
dc.identifier.citationصفری, محبوبه, تیموری, سعید, بیاضی, محمدحسین, رجایی, علیرضا. (1402). ارزیابی تأثیر مداخلات ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر بهبود سبک‌های فرزندپروری در والدین کودکان ADHD. مجله علوم پزشکی رازی, 30(2), 270-279.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-8474-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1066833
dc.description.abstractزمینه و هدف: اختلال نارسایی توجه و فزون­کنشی شایع­ترین اختلال عصبی رفتاری دوره کودکی است که نقش خانواده به عنوان اولین محیط آموزشی در ایجاد و یا عدم ایجاد اختلالات رفتاری، پیدایش بیماری­ها و اختلالات روانی انکارناپذیر است؛ لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مداخلات ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر بهبود سبک­های فرزند پروری در والدین کودکان بیش­فعال نقص توجه بود. روش کار: روش پژوهش حاضر شبه آزمایشی و با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه­آماری این پژوهش را کلیه مادرانی با کودکان دارای اختلال نقص توجه/ بیش فعالی مراجعه کننده به کلینیک­های روان­درمانی مشهد در سال 1396-97، تشکیل دادند. از این جامعه، تعداد 30 مادر کودکان با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی بصورت هدفمند و داوطلبانه انتخاب و به طور تصادفی در گروه آزمایش و گروه کنترل (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. آزمودنی­ها در ابتدا به پرسشنامه سبک­های فرزند پروری دیانا بامریند (1972) پاسخ دادند (پیش آزمون) سپس گروه آزمایش تحت 9 جلسه ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس کابات و زین (2004) قرار گرفتند و گروه کنترل مداخله­ای دریافت نکردند. در انتها هر دو گروه به ابزارهای پژوهش پاسخ دادند. اطلاعات گردآوری شده با آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که مداخلات ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس  بر سبک­های فرزندپروری مادران تاثیر دارد و باعث افزایش سبک سهلگیرانه و مقتدرانه و کاهش سبک مستبدانه در آنها شده است. نتیجه‌گیری: به طور کلی می­توان نتیجه گرفت مداخلات ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر بهبود سبک­های فرزند پروری والدین کودکان ADHD موثر است.fa_IR
dc.format.extent548
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectبیش فعال نقص توجهfa_IR
dc.subjectسبک‌های فرزندپروریfa_IR
dc.subjectمداخلات ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرسfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleارزیابی تأثیر مداخلات ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر بهبود سبک‌های فرزندپروری در والدین کودکان ADHDfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری گروه روانشناسی سلامت، واحد تربت جام، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت جام، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روانشناسی، واحد تربت جام، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت جام، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روانشناسی، واحد تربت جام، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت جام، ایرانfa_IR
dc.citation.volume30
dc.citation.issue2
dc.citation.spage270
dc.citation.epage279
nlai.contributor.orcid0009-0005-7298-6440


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد