نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاخلاقی یزدی نژاد, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorرحیمی, چنگیزfa_IR
dc.contributor.authorمحمدی, نورالهfa_IR
dc.date.accessioned1402-11-06T06:04:04Zfa_IR
dc.date.accessioned2024-01-26T06:04:16Z
dc.date.available1402-11-06T06:04:04Zfa_IR
dc.date.available2024-01-26T06:04:16Z
dc.date.issued2023-04-01en_US
dc.date.issued1402-01-12fa_IR
dc.identifier.citationاخلاقی یزدی نژاد, فاطمه, رحیمی, چنگیز, محمدی, نوراله. (1402). مقایسه اثربخشی روش یکپارچگی حسی و روش سازماندهی مجدد اعصاب مرکزی بر توانایی نگهداری ذهنی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص. مجله علوم پزشکی رازی, 30(2), 259-269.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-8409-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1066832
dc.description.abstractزمینه و هدف: اختلال یادگیری، اختلالی عصبی رشدی در کودکان که به علت عوامل ژنتیکی و محیطی ایجاد و بر عملکرد مغز در حیطه‌های درک و پردازش اطلاعات کلامی و غیرکلامی تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین شناسایی روش­های مداخله­ای تعیین کننده در این حوزه دارای اهمیت است. هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی روش یکپارچگی حسی و روش سازمان‌دهی مجدد اعصاب مرکزی بر نگهداری ذهنی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص بود. روش کار: جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص مراجعه‌کننده به مراکز اختلال یادگیری شهرستان رفسنجان در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که تعداد 90 نفر  با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و بصورت تصادفی در سه گروه یکپارچگی حسی، سازمان‌دهی مجدد اعصاب مرکزی و گروه کنترل جایگزین شدند. ابزار پژوهش شامل تکلیف نگهداری ذهنی مایع که توسط بوگارد و روس (1991) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از اندازه گیری مکرر با طرح مختلط و تحلیل واریانس چند متغیره به کمک نرافزار spss-24  انجام گرفت. یافته‌ها: یافته ها نشان داد که  اثر گروه (کنترل، یکپارچگی حسی و سازمان‌دهی مجدد اعصاب مرکزی)، در مولفه نگهداری ذهنی (01/0p< و 99/70 = F) معنی­دار می‌باشد، لذا تفاوت آشکاری بین نگهداری ذهنی سه گروه  و بین اثربخشی روش‌های آموزشی با در نظر گرفتن اختلال‌های یادگیری وجود دارد. همچنین آموزش یکپارچگی حسی بر افزایش نگهداری ذهنی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص اثرگذار بوده است. از سویی دیگر تفاوت بین دو گروه یکپارچگی حسی و روش سازمان‌دهی مجدد اعصاب معنی‌دار می‌باشد؛ بنابراین این دو مداخله بر افزایش نگهداری ذهنی دانش‌آموزان اثربخشی متفاوتی داشته‌اند؛ به نحوی که تأثیرات گروه یکپارچگی حسی بر افزایش نگهداری ذهنی دانش‌آموزان بیش از گروه سازمان‌دهی مجدد اعصاب مرکزی بوده است. نتیجه‌گیری: بر اساس این یافته­ها می­توان نتیجه گرفت که روش‌های یکپارچگی حسی و سازمان­دهی مجدد اعصاب در افزایش نگهداری ذهنی دانش­آموزان با اختلال یادگیری خاص اثربخش بوده و این اثربخشی در آموزش گروه یکپارچگی حسی نسبت به سازماندهی مجدد اعصاب در توانایی نگهداری ذهنی بالاتر و بیشتر است.fa_IR
dc.format.extent1017
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectاختلال یادگیری خاصfa_IR
dc.subjectنگهداری ذهنیfa_IR
dc.subjectسازمان‌دهی مجدد اعصاب مرکزیfa_IR
dc.subjectیکپارچگی حسیfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleمقایسه اثربخشی روش یکپارچگی حسی و روش سازماندهی مجدد اعصاب مرکزی بر توانایی نگهداری ذهنی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاصfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدکترای تخصصی روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد رفسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentاستاد، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.fa_IR
dc.citation.volume30
dc.citation.issue2
dc.citation.spage259
dc.citation.epage269


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد