مقایسه اثربخشی روش یکپارچگی حسی و روش سازماندهی مجدد اعصاب مرکزی بر توانایی نگهداری ذهنی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص
(ندگان)پدیدآور
اخلاقی یزدی نژاد, فاطمهرحیمی, چنگیزمحمدی, نورالهنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: اختلال یادگیری، اختلالی عصبی رشدی در کودکان که به علت عوامل ژنتیکی و محیطی ایجاد و بر عملکرد مغز در حیطههای درک و پردازش اطلاعات کلامی و غیرکلامی تأثیر میگذارد؛ بنابراین شناسایی روشهای مداخلهای تعیین کننده در این حوزه دارای اهمیت است. هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی روش یکپارچگی حسی و روش سازماندهی مجدد اعصاب مرکزی بر نگهداری ذهنی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص بود.
روش کار: جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص مراجعهکننده به مراکز اختلال یادگیری شهرستان رفسنجان در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که تعداد 90 نفر با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و بصورت تصادفی در سه گروه یکپارچگی حسی، سازماندهی مجدد اعصاب مرکزی و گروه کنترل جایگزین شدند. ابزار پژوهش شامل تکلیف نگهداری ذهنی مایع که توسط بوگارد و روس (1991) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از اندازه گیری مکرر با طرح مختلط و تحلیل واریانس چند متغیره به کمک نرافزار spss-24 انجام گرفت.
یافتهها: یافته ها نشان داد که اثر گروه (کنترل، یکپارچگی حسی و سازماندهی مجدد اعصاب مرکزی)، در مولفه نگهداری ذهنی (01/0p
کلید واژگان
اختلال یادگیری خاصنگهداری ذهنی
سازماندهی مجدد اعصاب مرکزی
یکپارچگی حسی
روانشناسی بالینی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2023-04-011402-01-12
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دکترای تخصصی روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد رفسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.استاد، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
استاد، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
شاپا
2228-70432228-7051




