• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 30, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 30, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر آموزش معکوس بر تاب‌آوری تحصیلی و انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان

    (ندگان)پدیدآور
    اسماعیلی, نداامان زاده, آمنه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.218 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: آموزش معکوس یکی از رویکردهایی است که در سال­های اخیر نگاه متخصصان و دست­اندرکاران آموزش و یادگیری را به خود معطوف کرده است، بنابراین هدف این پژوهش تاثیر آموزش معکوس بر تاب­آوری تحصیلی و انگیزش تحصیلی دانش­آموزان دختر پایه یازدهم شهر ساری بود. روش کار: این پژوهش از نظر هدف کاربردی، روش گردآوری داده­ها میدانی و از نظر ماهیت توصیفی از نوع شبه آزمایشی (پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل) بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش­آموزان دختر پایه یازدهم شهر ساری در سال 1401-1400 به تعداد 1450 نفر بودند، که به­صورت تصادفی 40 نفر از دانش­آموزان پایه یازدهم متوسطه دوم انتخاب و بعد از اجرا پیش­آزمون از بین40 نفر، 30 نفر که کمترین نمره را کسب کرده بودند، (15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل)  به­عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه­های­­ استاندارد تاب­آوری تحصیلی ساموئلز (2004) و انگیزش تحصیلی هارتر (2001) بود. برای تجزیه­وتحلیل داده­ها نیز از رگرسیون و کواریانس تک متغیره (آنکوا)) با استفاده از نرم‌افزارهای Spss22 انجام شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش معکوس بر تاب­آوری تحصیلی و انگیزش تحصیلی دانش­آموزان دختر پایه یازدهم شهر ساری تاثیر دارد. می­توان گفت آموزش معکوس باعث افزایش تاب­آوری تحصیلی دانش­آموزان دختر پایه یازدهم شهر ساری شده است. نتیجه‌گیری: به طور کلی می­توان نتیجه گرفت که رویکردهای تدریس معلمان، نقش مهمی در تشویق یادگیرندگان به اتخاذ بهترین روش یادگیری را دارد. از طرفی، آموزش معکوس زمینه مناسبی برای آرامش دانش­آموزان ایجاد می­کند که بدون استرس و اضطراب و با آمادگی کامل وارد کلاس شوند، اعتماد به­نفس و مشارکت در فعالیت­های کلاسی آن­ها نیز بیشتر می­شود و همین امر سطح و میزان تاب­آوری دانش­آموزان را ارتقا می­بخشد.  
    کلید واژگان
    آموزش معکوس
    تاب آوری تحصیلی
    انگیزش تحصیلی
    روانشناسی بالینی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2023-04-01
    1402-01-12
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه علوم تربیتی، واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر، ایران
    استادیار گروه علوم تربیتی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7747-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1066830

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب