نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorافشار پور, پریاfa_IR
dc.contributor.authorنعمت اله زاده ماهانی, کاظمfa_IR
dc.date.accessioned1402-11-06T06:03:15Zfa_IR
dc.date.accessioned2024-01-26T06:03:21Z
dc.date.available1402-11-06T06:03:15Zfa_IR
dc.date.available2024-01-26T06:03:21Z
dc.date.issued2022-10-01en_US
dc.date.issued1401-07-09fa_IR
dc.identifier.citationافشار پور, پریا, نعمت اله زاده ماهانی, کاظم. (1401). رابطه فراشناخت، طرحواره هیجانی و نشخوار فکری با باورهای وسواسی دانش آموزان متوسطه دوره دوم شهر زرند. مجله علوم پزشکی رازی, 29(7), 204-213.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-8401-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1066827
dc.description.abstractزمینه و هدف: اختلال وسواسی-جبری  یکی از ناتوان کننده­ترین اختلالات است و شرایطی است که در آن، بیمار دارای وسواس­های فکری و یا وسواس­های عملی  و یا هر دو، می­باشد. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه فراشناخت، طرحواره هیجانی و نشخوار فکری با باورهای وسواسی دانش آموزان متوسطه دوره دوم شهر زرند صورت گرفت. روش کار: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه‌ی آماری شامل کلیه‌ی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوره دوم شهر زرند در سال تحصیلی 98-97 به تعداد 1183 نفر بود که 291 نفر با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای به عنوان نمونه نهایی انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه فراشناخت انیل و عابدی (1996)، پرسشنامه طرحواره های هیجانی لیهی (2002)، پرسشنامه نشخوار فکری نولن-هوکسما و مورو (1987) و پرسشنامه باورهای وسواسی (OBQ-44) بود. جهت تحلیل و تجزیه داده ها از همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره توسط نرم افزار spss-26 استفاده گردید. یافته‌ها: یافته­ها نشان داد که بین متغیرهای فراشناخت با باورهای وسواسی (30/0-r=) و نیز بین طرحواره هیجانی با باورهای وسواسی (22/0-r=) رابطه منفی معناداری در سطح 001/0 وجود دارد. همچنین بین متغیرهای نشخوار فکری با باورهای وسواسی (38/0r=) و طرحواره­های هیجانی (27/0r=) رابطه مثبت معنادار و بین نشخوار فکری با  فراشناخت (26/0- r=) رابطه منفی معنادار در سطح 001/0 را نشان داد. همچنین تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای نشخوارفکری، فراشناخت و طرحواره هیجانی، به ترتیب بیشترین نقش را در تبیین باورهای وسواسی دارند. نتیجه‌گیری: نتایج تاییدکننده رابطه معنادار بین متغیرهای فراشناخت و طرحواره هیجانی با باورهای وسواسی به صورت معکوس و بین متغیرهای نشخوار فکری با باورهای وسواسی رابطه مثبت معنادار است. همچنین متغیرهای فراشناخت، طرحواره هیجانی، نشخوارفکری، قادر به پیشبین معنادار باورهای وسواسی بودند. همچنین مولفه­های پیشبین تبیین معناداری از باورهای وسواسی ارائه دادند.fa_IR
dc.format.extent988
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectفراشناختfa_IR
dc.subjectطرحواره هیجانیfa_IR
dc.subjectنشخوار فکریfa_IR
dc.subjectباورهای وسواسیfa_IR
dc.subjectدانش آموزانfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleرابطه فراشناخت، طرحواره هیجانی و نشخوار فکری با باورهای وسواسی دانش آموزان متوسطه دوره دوم شهر زرندfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد مشاوره خانواده، گروه مشاوره، واحد زرند، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه مشاوره، واحد زرند، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.fa_IR
dc.citation.volume29
dc.citation.issue7
dc.citation.spage204
dc.citation.epage213
nlai.contributor.orcid0009-0004-4053-0062


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد