نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمیثم خوشقدمfa_IR
dc.contributor.authorمهدی همایون فرfa_IR
dc.contributor.authorفائزه کمالی چیرانیfa_IR
dc.contributor.authorسمیرا فراستیfa_IR
dc.date.accessioned1402-11-06T03:24:36Zfa_IR
dc.date.accessioned2024-01-26T03:24:42Z
dc.date.available1402-11-06T03:24:36Zfa_IR
dc.date.available2024-01-26T03:24:42Z
dc.date.issued2023-12-19en_US
dc.date.issued1402-09-28fa_IR
dc.date.submitted2023-02-12en_US
dc.date.submitted1401-11-23fa_IR
dc.identifier.citationمیثم خوشقدم, مهدی همایون فر, فائزه کمالی چیرانی, سمیرا فراستی. (1402). نقش مدیریت مدارس در عملکرد ایمنی مدارس ابتدایی استان گیلان. ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها, 11(2), 141-128. doi: 10.22037/iipm.v11i2.41203fa_IR
dc.identifier.issn2345-2455
dc.identifier.issn2383-1901
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22037/iipm.v11i2.41203
dc.identifier.urihttps://journals.sbmu.ac.ir/spip/article/view/41203
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1064762
dc.description.abstractسابقه و هدف: عملکرد ایمنی در مدارس یکی از مهم‌ترین موضوعات قابل بررسی در مدیریت مدارس است که نادیده گرفتن آن موجب بروز خسارت‌های عمده و جبران ناپذیری می‌گردد. در راستای این مساله، پژوهش حاضر به بررسی تأثیر مدیریت ایمنی مدارس از طریق یادگیری، رویه‌های ایمنی و فرهنگ ایمنی بر عملکرد ایمنی در مدارس ابتدایی استان گیلان پرداخت. روش کار: این پژوهش بر اساس روش از نوع توصیفی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش را مدارس ابتدایی استان گیلان به تعداد 2112 مدرسه تشکیل می‌دهند که از این تعداد 295 مدرسه به‌عنوان حداقل نمونه لازم با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده‌ها، پرسشنامه پژوهش شامل 4 سؤال عمومی و 62 سؤال اختصاصی در اختیار مدیر و معاون (ناظم) مدارس انتخاب شده قرار گرفت. پس از جمع‌آوری پرسشنامه‌ها از رویکرد مدل‌سازی معادلات ساختاری و نرم‌افزارهای SPSS و Smart PLS2 برای تحلیل داده‌های حاصل استفاده گردید.   یافته ­ها: نتایج نشان می‌دهند که تأثیر مدیریت ایمنی و رهبری بر یادگیری و آموزشی ایمنی (885/0)، تأثیر مدیریت ایمنی و رهبری بر سیاست‌ها و رویه‌های ایمنی (822/0)، تأثیر یادگیری و آموزش ایمنی بر فرهنگ ایمنی (557/0)، تأثیر سیاست‌ها و رویه‌های ایمنی بر فرهنگ ایمنی (387/0) و تأثیر فرهنگ ایمنی بر عملکرد ایمنی (848/0) معنادار بود است. هم‌چنین، بیش‌ترین ضریب مسیر غیرمستقیم (418/0) مربوط به تأثیر مدیریت ایمنی و رهبری بر عملکرد ایمنی، به واسطه یادگیری و آموزش ایمنی و فرهنگ ایمنی صورت می‌گیرد. نتیجه ­گیری: برای بهبود فرهنگ ایمنی در مدارس، باید به دانش­آموزان و کارکنان اجازه داد تا در روند تصمیم­گیری و اجرای اقدامات ایمنی مشارکت کنند. همچنین، باید مسئولیت کارکنان در ارتباط با ایمنی محیط مدرسه مشخص گردد تا در رابطه با ایجاد و برقراری ایمنی، پاسخگو باشند. به این مقاله، به صورت زیر استناد کنید: Meysam Khoshghadam M, Homayounfar M, Kamali Chirani F, Farasati S.Role of Head Master on Safety Performance of Guilan Province Elementary Schools. Irtiqa Imini Pishgiri Masdumiyat. 2023;11(2):128-141.  https://doi.org/10.22037/iipm.v11i2.41203fa_IR
dc.format.extent825
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیfa_IR
dc.relation.ispartofارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌هاfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22037/iipm.v11i2.41203
dc.subjectرویه‌های ایمنیfa_IR
dc.subjectعملکرد ایمنیfa_IR
dc.subjectفرهنگ ایمنیfa_IR
dc.subjectمدیریت ایمنی و رهبریfa_IR
dc.subjectیادگیری و آموزش ایمنیfa_IR
dc.titleنقش مدیریت مدارس در عملکرد ایمنی مدارس ابتدایی استان گیلانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentگروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentﮔﺮوه ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ صنعتی، داﻧﺸﮑﺪه ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ و ﺣﺴﺎﺑﺪاري، واﺣﺪ رﺷﺖ، داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﯽ، رﺷﺖ، اﯾﺮان.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه فیزیک، دبیرستان فرزانگان، اداره آموزش و پرورش رشت، رشت، ایران.fa_IR
dc.citation.volume11
dc.citation.issue2
dc.citation.spage141
dc.citation.epage128


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد