نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorسلطانی برافتابی, احسانfa_IR
dc.contributor.authorعلیزاده الیزیی, محمد هادیfa_IR
dc.contributor.authorاسمعیل آبادی, رضاfa_IR
dc.date.accessioned1402-11-06T01:26:00Zfa_IR
dc.date.accessioned2024-01-26T01:26:10Z
dc.date.available1402-11-06T01:26:00Zfa_IR
dc.date.available2024-01-26T01:26:10Z
dc.date.issued2023-11-01en_US
dc.date.issued1402-08-10fa_IR
dc.identifier.citationسلطانی برافتابی, احسان, علیزاده الیزیی, محمد هادی, اسمعیل آبادی, رضا. (1402). مطالعات پارامتریک میراگر اصطکاکی سیلندری تخت با لنت ترمز در قاب مهاربند قطری تحت بارگذاری چرخه‌ای. مهندسی عمران مدرس, 23(5), 51-67.fa_IR
dc.identifier.issn2476-6763
dc.identifier.urihttp://mcej.modares.ac.ir/article-16-66462-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1063196
dc.description.abstractمیراگرهای اصطکاکی پیش‌ساخته به سرعت در حال گسترش هستند تا بتوانند مقاومت سیستم‌های سازه‌ای را در مقابل زلزله افزایش دهند و انرژی‌های ایجاد شده از زلزله در سازه را مستهلک کنند. در این مقاله یک نوع میراگر اصطکاکی جدید به نام میراگر اصطکاکی سیلندری تخت با استفاده از لنت ترمز در قاب مهاربند قطری طراحی گردیده است که عملکرد و مقاومت لرزه‌ای این سیستم و همچنین میزان اتلاف انرژی مورد بررسی قرارگرفته است. عملکرد میراگر توسط بار لغزش متفاوت در سطوح اصطکاکی متفاوت را نشان می‌دهد. هندسه خاص و ابعاد میراگر، ضخامت لنت ترمز، تعداد پیچ‌ها، شماره پیچ، قطر کابل‌ها، نیروی کابل، نیروی لغزش، محل قرارگیری میراگر از جمله متغیرهای مورد بررسی در این مقاله هستند. عملکرد لرزه‌ای قاب مورد نظر توسط 80 مدل مختلف که هر مدل از میراگر با ضخامت‌های لنت ترمز 2.5 و 5 میلیمتر و نحوه قرارگیری متغیرهای تحقیق مورد بررسی قرار گرفته است. مدلهای بهینه مورد نظر در نرم‌افزار آباکوس مدل‌سازی و تحت تحلیل و طراحی قرار گرفت. هدف این سیستم کاهش جابه‌جایی نسبی افقی قاب و بالا بردن میزان جذب انرژی است. نتایج نشان می‌دهد که سایش سطوح اصطکاکی صفحات فولادی و لنت ترمز با توجه به تغییرمکان‌ها و میرایی کابل‌ها بسیار بالا می‌باشد و با استهلاک انرژی و جذب آن توسط میراگر در بارگذاری‌های چرخه‌ای به وجود آمده، کنترل جابه‌جایی به راحتی صورت می‌گیرد همچنین پاسخ لرزه‌ای سازه‌ها از نظر جابه‌جایی قاب و میراگر، نیروهای برش‌پایه، جذب انرژی را نشان می‌دهد. مطالعه عددی میراگر مورد نظر به عنوان یک عضو مستقل مقاوم در برابر لرزه در سازه‌های حیاتی در زلزله‌های متوسط و قوی را تأیید می‌کند.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی عمران مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofModares Civil Engineering journalen_US
dc.subjectمیراگر اصطکاکی سیلندری تختfa_IR
dc.subjectلنت ترمزfa_IR
dc.subjectکابل فولادیfa_IR
dc.subjectاتصالات پیچیfa_IR
dc.subjectقاب مهاربند قطریfa_IR
dc.subjectبارگذاری چرخه‌ایfa_IR
dc.titleمطالعات پارامتریک میراگر اصطکاکی سیلندری تخت با لنت ترمز در قاب مهاربند قطری تحت بارگذاری چرخه‌ایfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشی اصیل (کامل)fa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده فنی و مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده فنی و مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.fa_IR
dc.citation.volume23
dc.citation.issue5
dc.citation.spage51
dc.citation.epage67


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد