مطالعات پارامتریک میراگر اصطکاکی سیلندری تخت با لنت ترمز در قاب مهاربند قطری تحت بارگذاری چرخهای
(ندگان)پدیدآور
سلطانی برافتابی, احسانعلیزاده الیزیی, محمد هادیاسمعیل آبادی, رضا
نوع مدرک
Textپژوهشی اصیل (کامل)
زبان مدرک
فارسیچکیده
میراگرهای اصطکاکی پیشساخته به سرعت در حال گسترش هستند تا بتوانند مقاومت سیستمهای سازهای را در مقابل زلزله افزایش دهند و انرژیهای ایجاد شده از زلزله در سازه را مستهلک کنند. در این مقاله یک نوع میراگر اصطکاکی جدید به نام میراگر اصطکاکی سیلندری تخت با استفاده از لنت ترمز در قاب مهاربند قطری طراحی گردیده است که عملکرد و مقاومت لرزهای این سیستم و همچنین میزان اتلاف انرژی مورد بررسی قرارگرفته است. عملکرد میراگر توسط بار لغزش متفاوت در سطوح اصطکاکی متفاوت را نشان میدهد. هندسه خاص و ابعاد میراگر، ضخامت لنت ترمز، تعداد پیچها، شماره پیچ، قطر کابلها، نیروی کابل، نیروی لغزش، محل قرارگیری میراگر از جمله متغیرهای مورد بررسی در این مقاله هستند. عملکرد لرزهای قاب مورد نظر توسط 80 مدل مختلف که هر مدل از میراگر با ضخامتهای لنت ترمز 2.5 و 5 میلیمتر و نحوه قرارگیری متغیرهای تحقیق مورد بررسی قرار گرفته است. مدلهای بهینه مورد نظر در نرمافزار آباکوس مدلسازی و تحت تحلیل و طراحی قرار گرفت. هدف این سیستم کاهش جابهجایی نسبی افقی قاب و بالا بردن میزان جذب انرژی است. نتایج نشان میدهد که سایش سطوح اصطکاکی صفحات فولادی و لنت ترمز با توجه به تغییرمکانها و میرایی کابلها بسیار بالا میباشد و با استهلاک انرژی و جذب آن توسط میراگر در بارگذاریهای چرخهای به وجود آمده، کنترل جابهجایی به راحتی صورت میگیرد همچنین پاسخ لرزهای سازهها از نظر جابهجایی قاب و میراگر، نیروهای برشپایه، جذب انرژی را نشان میدهد. مطالعه عددی میراگر مورد نظر به عنوان یک عضو مستقل مقاوم در برابر لرزه در سازههای حیاتی در زلزلههای متوسط و قوی را تأیید میکند.
کلید واژگان
میراگر اصطکاکی سیلندری تختلنت ترمز
کابل فولادی
اتصالات پیچی
قاب مهاربند قطری
بارگذاری چرخهای
شماره نشریه
5تاریخ نشر
2023-11-011402-08-10
ناشر
دانشگاه تربیت مدرسسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.دانشکده فنی و مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
دانشکده فنی و مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.



