نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorامیدی, آیداfa_IR
dc.contributor.authorاحمدی, وحیدfa_IR
dc.contributor.authorولیزاده, رضاfa_IR
dc.date.accessioned1402-10-12T03:14:02Zfa_IR
dc.date.accessioned2024-01-02T03:14:22Z
dc.date.available1402-10-12T03:14:02Zfa_IR
dc.date.available2024-01-02T03:14:22Z
dc.date.issued2023-04-01en_US
dc.date.issued1402-01-12fa_IR
dc.identifier.citationامیدی, آیدا, احمدی, وحید, ولیزاده, رضا. (1402). مقایسه اثربخشی آموزش تنظیم هیجان با شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر تاب‌آوری و شفقت به خود در زنان مبتلایان به سندرم روده تحریک‌پذیر. نشریه پرستاری ایران, 36(141), 80-93. doi: 10.32598/ijn.36.141.3236fa_IR
dc.identifier.issn2008-5923
dc.identifier.issn2008-5931
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.32598/ijn.36.141.3236
dc.identifier.urihttp://ijn.iums.ac.ir/article-1-3657-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1055766
dc.description.abstractزمینه و هدف پژوهش حاضر با هدف مقایسه‏ اثربخشی آموزش تنظیم هیجان با شناخت درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر تاب‌آوری و شفقت به خود در زنان مبتلایان به سندرم روده تحریک‌پذیر انجام شده است.  روش بررسی این پژوهش نیمه‌آزمایشی و از نوع طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش تعداد 300 نفر از بیماران زن مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر در شهر ایلام بودند که در سال 1398-1399 به مطب خصوصی پزشکان متخصص داخلی مراجعه کردند. حجم نمونه براساس معادله برآورد حجم نمونه فلایس، 12/07 به دست آمد که برای اطمینان برای هر گروه 20 نفر در نظر گرفته شد. ۶۰ نفر به روش خوشه‌ای ساده و براساس رضایت آگاهانه که معیارهای ورود را داشتند، به‌عنوان نمونه انتخاب شدند و سپس براساس ویژگی‏های جمعیت‏شناسی در 3 گروه (20 نفر تحت آموزش تنظیم هیجان براساس مدل گراس، 20نفر تحت ذهن‏آگاهی مبتنی بر شناخت‏درمانی و 20 نفر هم گروه کنترل) جایگزین شدند. بعد از ارائه آموزش‌ها، پس‌آزمون در مورد گروه‌ها اجرا شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسش‌نامه تاب‌آوری کونور-دیویدسون (CD-RIS) و پرسش‌نامه شفقت به خود نف بوده است. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارSPSS  نسخه 23 و آزمون آماری تحلیل واریانس اندازه‌گیری مکرر انجام شد.  یافته ها آموزش تنظیم هیجان و آموزش شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر تغییرات تاب‌آوری افراد و شفقت به خود و مؤلفه‌های آن تأثیر دارد (0/001=P). بین آموزش‌های انجام‌شده بر روی مبتلایان به سندرم روده تحریک‌پذیر تفاوت معناداری وجود دارد و شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی در مقایسه با آموزش تنظیم هیجانی تأثیر بیشتری بر تاب‌آوری و شفقت به خود و مؤلفه‌های آن داشته است.  نتیجه‌گیری باتوجه‌به یافته‌های پژوهش، می‌توان از شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی به‌عنوان روش مؤثر برای افزایش تاب‌آوری و شفقت به خود در زنان مبتلایان به سندرم روده تحریک‌پذیر استفاده کرد. fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Journal of Nursingen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.32598/ijn.36.141.3236
dc.subjectآموزش تنظیم هیجانfa_IR
dc.subjectشناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهیfa_IR
dc.subjectتاب‌آوریfa_IR
dc.subjectشفقت به خودfa_IR
dc.subjectسندرم روده تحریک‌پذیرfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleمقایسه اثربخشی آموزش تنظیم هیجان با شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر تاب‌آوری و شفقت به خود در زنان مبتلایان به سندرم روده تحریک‌پذیرfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، واحد ایلام، دانشگاه علوم پزشکی، ایلام، ایران.fa_IR
dc.citation.volume36
dc.citation.issue141
dc.citation.spage80
dc.citation.epage93


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد