| dc.contributor.author | امیدی, آیدا | fa_IR |
| dc.contributor.author | احمدی, وحید | fa_IR |
| dc.contributor.author | ولیزاده, رضا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1402-10-12T03:14:02Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2024-01-02T03:14:22Z | |
| dc.date.available | 1402-10-12T03:14:02Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2024-01-02T03:14:22Z | |
| dc.date.issued | 2023-04-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1402-01-12 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | امیدی, آیدا, احمدی, وحید, ولیزاده, رضا. (1402). مقایسه اثربخشی آموزش تنظیم هیجان با شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر تابآوری و شفقت به خود در زنان مبتلایان به سندرم روده تحریکپذیر. نشریه پرستاری ایران, 36(141), 80-93. doi: 10.32598/ijn.36.141.3236 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-5923 | |
| dc.identifier.issn | 2008-5931 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.32598/ijn.36.141.3236 | |
| dc.identifier.uri | http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3657-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1055766 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش تنظیم هیجان با شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر تابآوری و شفقت به خود در زنان مبتلایان به سندرم روده تحریکپذیر انجام شده است.
روش بررسی این پژوهش نیمهآزمایشی و از نوع طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش تعداد 300 نفر از بیماران زن مبتلا به سندرم روده تحریکپذیر در شهر ایلام بودند که در سال 1398-1399 به مطب خصوصی پزشکان متخصص داخلی مراجعه کردند. حجم نمونه براساس معادله برآورد حجم نمونه فلایس، 12/07 به دست آمد که برای اطمینان برای هر گروه 20 نفر در نظر گرفته شد. ۶۰ نفر به روش خوشهای ساده و براساس رضایت آگاهانه که معیارهای ورود را داشتند، بهعنوان نمونه انتخاب شدند و سپس براساس ویژگیهای جمعیتشناسی در 3 گروه (20 نفر تحت آموزش تنظیم هیجان براساس مدل گراس، 20نفر تحت ذهنآگاهی مبتنی بر شناختدرمانی و 20 نفر هم گروه کنترل) جایگزین شدند. بعد از ارائه آموزشها، پسآزمون در مورد گروهها اجرا شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه تابآوری کونور-دیویدسون (CD-RIS) و پرسشنامه شفقت به خود نف بوده است. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارSPSS نسخه 23 و آزمون آماری تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر انجام شد.
یافته ها آموزش تنظیم هیجان و آموزش شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر تغییرات تابآوری افراد و شفقت به خود و مؤلفههای آن تأثیر دارد (0/001=P). بین آموزشهای انجامشده بر روی مبتلایان به سندرم روده تحریکپذیر تفاوت معناداری وجود دارد و شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی در مقایسه با آموزش تنظیم هیجانی تأثیر بیشتری بر تابآوری و شفقت به خود و مؤلفههای آن داشته است.
نتیجهگیری باتوجهبه یافتههای پژوهش، میتوان از شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بهعنوان روش مؤثر برای افزایش تابآوری و شفقت به خود در زنان مبتلایان به سندرم روده تحریکپذیر استفاده کرد. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نشریه پرستاری ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Iran Journal of Nursing | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.32598/ijn.36.141.3236 | |
| dc.subject | آموزش تنظیم هیجان | fa_IR |
| dc.subject | شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی | fa_IR |
| dc.subject | تابآوری | fa_IR |
| dc.subject | شفقت به خود | fa_IR |
| dc.subject | سندرم روده تحریکپذیر | fa_IR |
| dc.subject | پرستاری | fa_IR |
| dc.title | مقایسه اثربخشی آموزش تنظیم هیجان با شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر تابآوری و شفقت به خود در زنان مبتلایان به سندرم روده تحریکپذیر | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه روانشناسی، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه روانشناسی، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، واحد ایلام، دانشگاه علوم پزشکی، ایلام، ایران. | fa_IR |
| dc.citation.volume | 36 | |
| dc.citation.issue | 141 | |
| dc.citation.spage | 80 | |
| dc.citation.epage | 93 | |