مقایسه اثربخشی آموزش تنظیم هیجان با شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر تابآوری و شفقت به خود در زنان مبتلایان به سندرم روده تحریکپذیر
(ندگان)پدیدآور
امیدی, آیدااحمدی, وحیدولیزاده, رضا
نوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش تنظیم هیجان با شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر تابآوری و شفقت به خود در زنان مبتلایان به سندرم روده تحریکپذیر انجام شده است.
روش بررسی این پژوهش نیمهآزمایشی و از نوع طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش تعداد 300 نفر از بیماران زن مبتلا به سندرم روده تحریکپذیر در شهر ایلام بودند که در سال 1398-1399 به مطب خصوصی پزشکان متخصص داخلی مراجعه کردند. حجم نمونه براساس معادله برآورد حجم نمونه فلایس، 12/07 به دست آمد که برای اطمینان برای هر گروه 20 نفر در نظر گرفته شد. ۶۰ نفر به روش خوشهای ساده و براساس رضایت آگاهانه که معیارهای ورود را داشتند، بهعنوان نمونه انتخاب شدند و سپس براساس ویژگیهای جمعیتشناسی در 3 گروه (20 نفر تحت آموزش تنظیم هیجان براساس مدل گراس، 20نفر تحت ذهنآگاهی مبتنی بر شناختدرمانی و 20 نفر هم گروه کنترل) جایگزین شدند. بعد از ارائه آموزشها، پسآزمون در مورد گروهها اجرا شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه تابآوری کونور-دیویدسون (CD-RIS) و پرسشنامه شفقت به خود نف بوده است. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارSPSS نسخه 23 و آزمون آماری تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر انجام شد.
یافته ها آموزش تنظیم هیجان و آموزش شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر تغییرات تابآوری افراد و شفقت به خود و مؤلفههای آن تأثیر دارد (0/001=P). بین آموزشهای انجامشده بر روی مبتلایان به سندرم روده تحریکپذیر تفاوت معناداری وجود دارد و شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی در مقایسه با آموزش تنظیم هیجانی تأثیر بیشتری بر تابآوری و شفقت به خود و مؤلفههای آن داشته است.
نتیجهگیری باتوجهبه یافتههای پژوهش، میتوان از شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بهعنوان روش مؤثر برای افزایش تابآوری و شفقت به خود در زنان مبتلایان به سندرم روده تحریکپذیر استفاده کرد.
کلید واژگان
آموزش تنظیم هیجانشناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی
تابآوری
شفقت به خود
سندرم روده تحریکپذیر
پرستاری
شماره نشریه
141تاریخ نشر
2023-04-011402-01-12
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
گروه روانشناسی، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران.گروه روانشناسی، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران.
گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، واحد ایلام، دانشگاه علوم پزشکی، ایلام، ایران.
شاپا
2008-59232008-5931



